Det nye navnet er klart

Over 1700 haldensere har stemt i navnekonkurransen for Os allé 3. Med et klart flertall for en vinner, er det nå bestemt hva bygget skal hete.

Det nye navnet blir «Skofabrikken»

- Halden kommune har vært opptatt av at bygget i Os allé 3 skulle få et nytt navn, i forbindelse med at bygget snart skal fylles med helt nytt innhold. Å finne nytt navn til bygningen der blant annet biblioteket, kino og alle aktørene i Familiens hus skal inn, har vært en prosess der alle haldensere har hatt mulighet til å delta og mange har sagt meningen sin, sier juryleder Gun Kleve i Halden kommune.

Demokratisk prosess

Først vedtok hovedutvalg for undervisning, oppvekst og kultur at det skulle arrangeres en navnekonkurranse. Så sendte haldenserne inn 370 forslag på navn. En jury bestående av seks personer ble utpekt. I juryen var det to ungdommer fra Halden ungdomsråd, en representant fra Haldens gatenavnkomité, samt tre ansatte i kommunen fra avdeling for samfunnsutvikling og kommunikasjonsavdelingen. Denne juryen valgte ut fire finalister:

Nr. 3, Oasen, Skofabrikken og Bygården.

Alle disse navnealternativene ble også godkjent av byggets eier Halden kommunale pensjonskasse.

Stor deltakelse og klar vinner

Alle haldensere ble gitt mulighet til å stemme på sin favoritt av disse fire finalistene. I løpet av den uken avstemningen pågikk, mottok vi 1733 stemmer. Stemmene fordelte seg slik:

• Oasen - 323 stemmer, 18,6 prosent
  • NR. 3 - 353 stemmer, 20,4 prosent
  • Bygården - 371 stemmer, 21,4 prosent
  • Skofabrikken - 686 stemmer, 39,6 prosent

- Haldenserne har vist stort engasjement rundt dette navnevalget. Jeg vil takke alle som har bidratt med navneforslag, juryens medlemmer og alle som har stemt. Det er hyggelig at vi lander på et navn som et soleklart flertall ønsker. Nå gleder vi oss til å åpne dørene til Skofabrikken rundt årsskiftet, sier Gun Kleve.

Premier

Blant alle som sendte inn sine forslag til navn, har vi nå trukket ut noen vinnere.

Totalt var det 8 personer som foreslo Skofabrikken. Blant disse har vi trukket en hovedvinner som kan velge mellom 4 billetter til Klatring på grensen eller et gavekort på en valgfri restaurant i Halden. Vinneren av hovedpremien er Geir Jørstad.

Vi har også 5 trøstepremier som er et gavekort på 300 kroner fra Aladdin kino. Vinnere av trøstepremiene er:

• Marita Carlsson
  • Siv Langøy
  • August K. Johansen
  • Anders Harridsleff
  • Roger Asker

Vinnerne er kontaktet per epost.

Vil du vite mer om ombyggingen av Os allé 3 - se her!

Fakta om Skofabrikken

Bygningen i Os allé 3 åpnes for publikum rundt årsskiftet 2021/2022. Da vil hele bygget være rehabilitert og i stor grad bygget om.

Skofabrikken skal inneholde bibliotek, kino, frivilligsentral, Edderkoppen gavemakeri, ungdomsklubb, helsestasjon, helsestasjon for ungdom, åpen barnehage, jordmor, barnevern, PPT, læringsmiljøteam, spesialpedagogisk team, spiseri, leiligheter.

Bygget eies av Halden kommunale pensjonskasse, mens Halden kommune skal leie store deler av bygget.

Halden var en gang skobyen i Norge. Det var mange skofabrikker her, men den aller største – Østfold skofabrikk – holdt til i Os allé 3. Etter en offentlig navnekonkurranse blir «Skofabrikken» navnet på bygget når det igjen åpnes for publikum med nytt innhold.