Feiret broen og naboskapet

15.juni 2021, fylte den gamle Svinesundbroen 75 år. Årsdagen ble behørig feiret med taler fra begge sider av grensestreken, innbudte gjester og Hogdals spelmanslag som skapte stemning med trekkspill og fele.

Feiring på grensen at Svinesundbroen er 75 år - Klikk for stort bildeFeirer at Svinesundbroen er 75 år. Lisa Gustavsen

Det var mange gode ord og minner som ble utvekslet over landegrensen i dag. Ordfører i Halden, Anne-Kari Holm og kommunstyrelsens ordfører i Strømstad, Kent Hansson var blant de som holdt taler. Begge nevnte mye positivt hos nabolandet, og begge håper på en snarlig normalisering av grensereglene slik at vi igjen kan leve som om grensen ikke finnes.

Det ble fremhevet at etter en lang historie med forbrødring, samarbeid og åpen grense mellom våre to land har koronapandemien gjort at mange har fått seg en tankevekker.

Begge land har innbyggere som jobber på tvers av grensen, mange krysser grensen for ferie og fritid, og atter andre har sine nære og kjære på begge sider av streken som går midt på den gamle Svinesundbroen.

Det er samarbeidsorganet Svinesundskomiteen som sammen med Strømstad og Halden kommuner, samt myndigheter i Norge og Sverige, som arrangerte samlingen.

Tirsdagens feiring ble holdt med innbudte gjester på grunn av korona-restriksjoner.

Hogdals spelmanslag - Klikk for stort bildeHogdals spelmanslag Lisa Gustavsen