Har du en idé til kulturlivet i Halden? Nå kan du mellom 15 og 25 år søke om penger!

Halden kommune satser på Ung kultur og lanserer en ny tilskuddsordning som er skreddersydd til kulturaktiviteter av og for unge.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Vi ser en scene med publikum foran, der unge mennesker holder konsert for et publikum med ryggen til kameraet.  - Klikk for stort bildeUng og full av idéer? Søk om tilskudd Johannes Granseth

Den nye ordningen skal bidra til at unge selv skal kunne få muligheten til å arrangere en offentlig kulturaktivitet i Halden.

Kort vei fra idé til aktivitet

Unge mennesker har ofte mange idéer, men ikke alltid mulighet til å realisere dem.

Denne ordningen legger til rettefor at unge får produsert, arrangert, utøvet eller formidlet sitt kunst- og kulturuttrykk i Halden.

Det er nå mulig å søke om tilskudd fra 1000 kroner til 20 000 kroner. Søknadene behandles fortløpende, med 10 virkedagers behandlingsfrist.

​Mentorordning for unge til høsten

Videre i satsningen på ung kultur vil Halden kommune lansere mentorordning for samme målgruppe til høsten. Mentorene er fra Halden kommune og kulturinstitusjoner i byen, innenfor ulike fagområder. Det blir altså mentorer innen markedsføring, produksjon av arrangement, musikkproduksjon, tekst og kildebruk, visuell kunst, teknikk og lys.

Målet er å styrke kompetansen og nettverk til unge, i samspill med mentorer som besitter og får delt sin erfaring, kunnskap og nettverk. Sammen bygger vi grunnlaget til fremtidens kunst- og kulturarbeidere.