Kaffeslabberas på Vannvogna

Etter to år med pandemi har mange endret vaner og har lettere for å bli hjemme istedenfor å delta på sosiale arrangement. Driverne av Vannvogna tilbyr nå et lavterskeltilbud for de som ønsker en endring og et fast sted å treffe andre mennesker.

Vannvogna, med Halden kommune som samarbeidspartner, har fått bevilget midler fra Helsedirektoratet til å lage en sosial møteplass med stort spenn. Her blir det blant annet konserter, kaffeslabberas, kurs og byttesirkel.

To damer som er på utekafé ved et lite rundt bord utenfor Vannvogna - Klikk for stort bildeKarin Oraug og Sissel Sellevold koser seg på utecafé hos Vannvogna Gun Kleve

Kaffe og sosialt samvær

Som kulturarrangør slår Vannvogna nå et slag for gleden ved å møtes og slå av en prat over en kopp kaffe.

Hver uke fra onsdag til lørdag, skal de tre første timene de har åpent være “happy hour” på filterkaffe, det vil si kaffe til rabattert pris. Ferske aviser som HA, Dagens Næringsliv, VG og New York Times er da tilgjengelig for gjestene. Det blir også mulig å se på TV-nyhetene sammen på storskjerm.

Aktivitetene som skal gjennomføres på Vannvogna fra nå og fram til nyttår er en invitasjon til folk som vil møte venner, få nye bekjentskap, uttrykke egen kreativitet og lytte til god musikk.

- Dette tilbudet er helt i tråd med kommunens satsing på møteplasser for innbyggerne, og det var naturlig at kommunen stilte opp som samarbeidspartner når Tanya Stang Lund tok kontakt med forespørsel om et samarbeid, sier Gun Kleve, folkehelserådgiver i Halden kommune. Hun forklarer at kommunens rolle er å bidra med å spre informasjon om tilbudet.

Et allsidig tilbud

Det er ikke bare kaffetreff som står på agendaen. Eierne av Vannvogna forteller at det blir jam sessions med fri inngang den siste helgen hver måned med start fra 27.august. I tillegg er det planlagt Vinylmesse lørdag 24. september med jam sessions på kvelden.

Jam sessions og gratiskonserter på ettermiddagen fortsetter de med frem til jul. Disse konsertene er uformelle i stil og håpet er at tilbudet skal tiltrekke seg et mangfold av både eldre musikkelskere og unge studenter. Det planlegges flere konserter i måneden som alle blir gratis for publikum. Ta turen innom Vannvogna og få mer informasjon om tid og dato.

Det er en stor spennvidde i arrangementene og fra august starter det opp malekurs på Vannvogna for de som har lyst til å prøve seg på en kreativ aktivitet.  Har du små barn eller barnebarn kan du onsdag 22. juni kl 12-14 delta på Byttesirkel & Babyprat for nybakte foreldre og besteforeldre.

Du kan følge Vannvogna på facebook. Der legger de ut informasjon om arrangementene.

Gratiskonsertene og de andre tilbudene er gjort mulig med tilskudd fra Helsedirektoratet.