Navnekonkurranse om Os allé 3

Hjelp oss å finne det nye navnet til Os allé 3 – tidligere kjent som Halden storsenter! Vil du være med på navnekonkurransen, må du sende oss ditt forslag innen onsdag 23. juni 2021 klokken 08.00. Du kan vinne premier.

Lisa Gustavsen

Fristen for å sende inn navneforslag er nå utløpt.

Os allé 3 er ikke lenger et kjøpesenter. Bygningen er under fullstendig ombygging og høsten 2021 kommer dette bygget til å fremstå som noe helt nytt i Halden – en ny og viktig møteplass for haldensere. Alt dette skal bygget inneholde:

• Halden bibliotek
  • Frivilligsentralen i Halden
  • Edderkoppen gavemakeri med verksted
  • Kino med 3 saler
  • Ungdomsklubb
  • Helsestasjon, helsestasjon for ungdom, Maurtua åpne barnehage, jordmor, PPT, læringsmiljøteamet, spesialpedagogisk team, barnevernet
  • Spiseri
  • Leiligheter

Os allé 3 blir noe helt nytt i Halden og derfor trenger vi et nytt navn på bygget.

Navnekonkurranse

Til dette trenger vi hjelp fra dere som bor i Halden – dere som skal bruke disse tilbudene. Vi inviterer derfor deg til å sende oss ditt forslag til nytt navn på Os allé 3. Sender du oss et forslag, er du med i trekningen av disse premiene:

Hovedpremie: 4 billetter til Klatring på grensen eller et gavekort på 1500 kroner på valgfri restaurant i Halden. Denne premien går til den som foreslår navnet som til slutt velges. Dersom flere foreslår samme navn, trekkes en vinner blant disse.

Trøstepremier: Fem finnere får to kinobilletter hver. Disse premiene trekkes tilfeldig blant alle som deltar i navnekonkurransen.

Konkurranseregler:

• Alle forslag må sendes inn via skjema på Halden kommunes nettside innen 23. juni klokken 08.00. Skjemaet finner du nederst på denne siden.
  • Juryen velger finalister. Vinneren kåres ved en åpen avstemning på Facebook.
  • Alle innsendte forslag kan benyttes fritt av Halden kommune og Halden kommunale pensjonskasse. Ingen forslag honoreres utover premiering.
  • Kriterier for byggets navn må følges.

Kriterier for byggets navn:

• Bygningsnavnet skal være på norsk bokmål og det skal følge korrekt rettskrivning.
  • Navn må være lett å si, lett å lese og lett å huske.
  • Ikke gjenbruk andre eksisterende navn. Navn må ikke kunne forveksles med produkt eller firma.
  • Navnet skal ikke knyttes til en enkelt virksomhet, men fungere som fellesnevner for all virksomhet i Os allé 3. Navnet må derfor ikke være begrenset til et fagområde/samfunnsområde som ikke inkluderer all aktivitet i bygget. Eksempelvis egner ord som «kultur, kino, bibliotek» seg derfor ikke i navnet.
  • Navn inspirert av geografi, må være knyttet direkte til husets nærområde.
  • Bygget skal ha et nytt navn. Halden storsenter eller Storsenteret er derfor ikke aktuelt.
  • Egnethet for et offentlig bygg i Halden sentrum vil bli vektlagt.

Bakgrunn om bygget:

Navn kan være inspirert av historie, men det er ikke et krav.

Den eldste delen av Os allé 3 var opprinnelig Haldens største skofabrikk med navnet Østfold skofabrikk. Etter at skofabrikken ble nedlagt, har bygget blant annet inneholdt ulike typer butikkvirksomhet deriblant Go Kjøp, Bima og Halden storsenter.

Les mer om dagens byggeprosjekt her.

Slik kårer vi en vinner

• Blant alle innsendte forslag, vil en jury velge ut noen få navn som finalister.
  • Finalistene vil bli forelagt huseier Halden kommunale pensjonskasse for godkjenning.
  • Godkjente finalister vil bli offentligjort i kommunens informasjonskanaler.
  • Det endelige valget av navn vil bli gjort med avstemning på Facebook der alle kan gi sin stemme innen en gitt frist.  Kandidaten med flest stemmer vinner og blir byggets nye navn.

Dette er juryen:

• Solveig Fjøren, Halden ungdomsråd
  • Natalie Gøperød, Halden ungdomsråd
  • Freddy Fagerholt, pensjonert rektor/Halden kommunes gatenavnkomité
  • Åsmund Bråtekas, avdeling for samfunnsutvikling, Halden kommune
  • Gun Kleve, avdeling for samfunnsutvikling, Halden kommune
  • Henrik Diskerud Meyer, kommunikasjonsrådgiver, Halden kommune

Vi gleder oss til å lese gjennom alle de gode forslagene deres!