Økonomi viktig for kulturkvartalet

Fristen for å levere inn forslag til fremtidig bruk av kulturkvartalet er gått ut og alle forslag vil bli vurdert etter sommerferien. Økonomisk bærekraft vil være viktig for om ideer kan realiseres.

I forbindelse med flytting av bibliotek og kino til Os allé blir den gamle kinoen og biblioteksbygningen ledig. «Samfundet» og den gamle brannstasjonen har allerede stått helt eller delvis ubrukt i en periode. I tillegg brukes store arealer til parkering. På bakgrunn av dette inviterte Halden kommune tidligere i vår både enkeltpersoner, kulturliv og kommersielle aktører til å fremme forslag om mulig bruk av dette området og de ledige byggene der.

Nå er fristen for å levere inn forslag utløpt

- Vi har ikke mottatt mange forslag, men vi har fått noen. Det er flere forslag som handler om bruk av enkeltbygninger. Så er det noen få forslag som handler om større deler av kvartalet. Vi kommer til å vurdere alle innspill grundig etter sommerferien. Da vil vi både se på helhet i forslag og enkeltelementer. Det er mange gode innspill i arbeidet som folk har gjort og det vil være et godt grunnlag for videre arbeid med en langsiktig bruk av området, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Økonomisk bærekraftig

Det er viktig at området utvikles med innhold som beriker sentrum. Nytt innhold i gamle bygg må bygge opp under et aktivt sentrum.

Samtidig er sunn økonomi for alle parter viktig. Da kommunen inviterte til innspill, ble det signalisert at det kunne være aktuelt for kommunen både å selge, makeskifte eller leie ut arealer. Det er viktig for kommunen at all utvikling gjøres på en måte som er økonomisk forsvarlig for kommunen, men nye planer bør også gi et grunnlag for økonomisk bærekraftig drift av ulike tilbud gitt av andre enn Halden kommune.

Roar Vevelstad - Klikk for stort bildeKommunedirektør Roar Vevelstad Halden kommune

- Jeg må understreke at realisering av gode ideer for denne delen av sentrum, er avhengig av at vi finner finansieringsmodeller som gjør at planer for området ikke blir nye store utgiftsposter for Halden kommune, sier Roar Vevelstad.

Mange planer må ses i sammenheng

Halden er inne i en periode med flere store planer og ideer rundt byutvikling. Blant annet skal det bygges mye nytt på Os. Kommunen trenger også en ny svømmehall og brannstasjon. Det foreligger omfattende private planer for boliger på Fredrikshald Brygge og det er nylig lagt fram idéskisser for jernbaneområdet som det også vil bli jobbet med i tiden som kommer.

- Halden kommune ønsker byutvikling og applauderer gode ideer for byen vår. Samtidig har ikke kommunen råd til å satse på alle store prosjekter samtidig. Derfor må alle byutviklingsplaner ses i sammenheng. Noe kan gjøres raskt, mens noe må vi være villig til å vente på. Det er viktig at vi vet rammene på hvor vi vil, slik at hver meter vi går er i riktig retning, sier kommunedirektøren.