Slutter i Halden kommune

Voica D. Imrik har sagt opp sin stilling som direktør for samfunn og samskaping. Hun slutter i Halden kommune etter kort tid som følge av helseproblemer.

Voica D. Imrik - Klikk for stort bildeVoica D. Imrik Privat

- Det er med stor beklagelse og vemod jeg har besluttet å si opp jobben i Halden kommune. Jeg var veldig motivert for nettopp dette oppdraget, og opplevde en fantastisk mottagelse. Brått og for første gang i arbeidslivet fikk jeg imidlertid uventede helseplager for kort tid tilbake. Det er viktig for meg å være åpen på dette. Helse er alltid viktigst, og en situasjon som kan ende med utbrenthet gagner ingen, sier Voica D. Imrik.

Imrik begynte i jobben i august i år. Hun startet da i en nyopprettet stilling med ansvar for en helt ny kommunalavdeling. Kommunalavdeling samfunn og samskaping inneholder følgende områder: næringsutvikling og Smart City, frivillighet og folkehelse, SLT-funksjon, overordnet plan, service og kommunikasjon, kultur, NAV, Halden kommunale kompetansesenter samt arbeids- og aktivitetssenter.

- Tidspunktet er selvsagt ugunstig, siden jeg så vidt har fått begynt. Men det kunne jeg ikke rå over. Etter mange år med ledelse i kommunal sektor, hvor det for min del har blitt stadig vanskeligere å skille mellom jobb og fritid, velger jeg derfor å gå over til en friere, men spennende stilling i næringslivet, sier Imrik.

Halden kommune er organisert i fire ulike kommunalavdelinger. Samfunn og samskaping som Imrik har ledet siden sommeren, er en av disse. Som direktør har hun vært med i kommunedirektørens ledergruppe.

- Det er leit at Voica D. Imrik velger å slutte så raskt. I løpet av den korte tiden hun har vært her, har hun vært en synlig og tydelig leder som mange internt i Halden kommune har satt stor pris på. Samtidig er den enkeltes helse alltid viktigst, så jeg respekterer og forstår at hun velger som hun gjør. Jeg ønsker Voica lykke til videre, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Denne oppsigelsen endrer ikke på Halden kommunes organisering. Kommunen skal fortsatt være organisert i fire kommunalavdelinger; teknisk, helse og mestring, undervisning og oppvekst, og samfunn og samskaping.

- Organiseringen av kommunalavdeling samfunn og samskaping er godt i gang og avdelingen skal videreføres som planlagt. Vi kommer til å starte en rekrutteringsprosess i løpet av kort tid for å finne en ny leder for kommunalavdeling samfunn og samskaping, sier kommunedirektøren.

Knut Olav Brekklund Sæves, som i august begynte som enhetsleder kultur, har en tid vikariert som direktør samfunn og samskaping i forbindelse med Imriks sykemelding. Brekklund Sæves vil fortsette å fungere i stillingen inntil videre, i kombinasjon med rollen som enhetsleder kultur.