Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer
Velkommen, Logg på
  AAANormal modusKontrast modusNettstedkart

Byggesak

Av: Karine Engebretsen | Publisert: 04.05.2015 12:05:19

Byggesak ny.png
D​ersom du skal gå i gang med et byggetiltak må du i de fleste tilfeller ha tillatelse fra kommunen.

Fra 1. juli 2015 er det forenklinger i byggesaksforskriften.

Søke eller ei.JPG

Byggesaksavdelingen kan nås på servicetelefon:

tlf: 47 47 61 21

Servicetelefonen er betjent mandag til onsdag samt fredag 
kl 9.00 - 11.00 og kl 12.00 – 14.30. 
Ingen telefontid på torsdager

Servicetelefonen skal benyttes til alle typer henvendelser til byggesaksavdelingen.    
Dersom du har en konkret saksbehandler du ønsker kontakt med skal du allikevel benytte dette telefonnummeret så blir din henvendelse videreformidlet. 
 
Enten det dreier seg om f. eks. nybygg, tilbygg, endring på eksisterende bygg eller riving, behøver du tillatelse fra bygningsmyndighetene i kommunen. Kommunen skal gjennom sin byggesaksbehandling  påse at plan- og bygningslovgivningen overholdes, og legge til rette for at arealbruk og bebyggelse blir til beste for den enkelte og samfunnet.
 
På disse sidene vil du finne beskrivelser og veiledninger når det gjelder ulike type tiltak. Du finner også andre nyttige linker i forbindelse med en byggesøknad - søknadsskjemaer, regelverk, kartverk, gebyr mv.
Byggesøknader kan sendes inn via ByggSøk (se egen «knapp» oppe til høyre på siden)

I ByggSøk ledes søker gjennom byggesøknaden og får hjelp av hjelpetekster underveis i utfyllingen. Systemet sjekker også til en viss grad at søknaden er komplett før den sendes inn til kommunen.
 
Alternativt kan søknaden sendes pr. e-post til: postmottak@halden.kommune.no
eller i papirformat til Halden kommune, Postboks 150, 1751 HALDEN.
Du finner oss i Storgata 7:   
Sist oppdatert: 13.12.2016 15:21:41
Kommentarer (0) | Legg til kommentar
Gi karakter          | 
Dele innholdSkriv ut