Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Barnehage - spørsmål

Karine Engebretsen Endret:29.01.2017 16:50 Emneord (los) Barnehage, Undervisning og oppvekst

Her finner du spørsmål som kommunen ofte får om å søke barnehageplass:

Hvor finner jeg barnehageportalen?
Svar: https://haldeng2.ist-asp.com/NO00101-pub/login.htm

Jeg har barnehageplass. Må jeg søke for hvert år?
Svar:Nei. Har du fått tildelt en barnehageplass beholder du den til barnet begynner på skolen.

Det står at hovedopptaket for barnehage er 15. mars. Hva menes med hovedopptak?
Svar: Alle kommuner er forpliktet til å ha en frist for søknad om barnehageplass jfr. lov og forskrift. Dette gjelder da søknad om plass for kommende barnehageår som starter opp i august.

Jeg har nettopp flyttet til Halden og trenger barnehageplass. Hva gjør jeg?
Svar: Gå inn på kommunens hjemmeside og søk barnehageplass elektronisk gjennom barnehageportalen.
En trenger ikke å være pålogget for å søke.

Er jeg garantert barnehageplass når jeg søker om det?
Svar: Alle som søker plass innen 15.mars og der barnet fyller 1 år innen utgangen av august måned, har rett til plass. Men det understrekes at en ikke har rett til plass for sitt 1.valg.

Jeg har søkt barnehageplass og fått beskjed om at jeg står på venteliste. Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg får plass?
Svar: Kommunen håper å kunne imøtekomme alle søkere med rett til plass.

Jeg har hørt at det er flere opptak i etterkant av hoveopptaket. Stemmer det?
Svar:  Ja, men hovedopptalet er ikke ferdig før mai/juni. Deretter er det løpende opptak.

Jeg har fått beskjed om å oppdatere søknaden min. Hvorfor?
Svar: Dette gjøres for at barnehagene og administrasjon skal ha en mest mulig oppdatert og gyldig venteliste før hovedopptaket starter.

Jeg har nettopp lagt inn søknad om barnehageplass. Kommunen har informert følgende:
Ventelisteoppdatering barnehage 201X.
Alle som har søkt om barnehageplass, må logge inn og oppdatere evt. bekrefte sin søknad om barnehageplass innen 31.januar 201X. Dersom dette ikke blir gjort, vil søknaden automatisk bli slettet etter denne dato.
Må jeg søke på nytt?
Svar:
Nei, ikke søke på nytt. Men du må logge inn, gå gjennom søknaden din og endre f.eks. oppstartsdato, endringer mht. adresse etc.

Jeg har fått beskjed om å oppdatere søknaden min. Hvordan gjør jeg det?
Svar: Logg deg inn på barnehageportalen og trykk på endre søknad. Oppdater mht adresser, telefon ønsket oppstartsdato, evt. endre valgte barnehager og tilslutt bekreft søknad.  

Jeg har tidligere søkt barnehageplass og fått avslag. Står jeg automatisk på venteliste?
Svar: Ja, men alle må oppdatere sin søknad innen 31.januar.

Jeg har tidligere stått på venteliste. Hva når det blir nytt år. Må jeg søke på nytt eller står jeg fortsatt på venteliste?
Svar: Ja, men alle må oppdatere sin søknad innen 31.januar.

Det står Logg inn med ID-porten/MinID. Hva betyr det?
Svar: Alle som har søkt om barnehageplass eller har barnehageplass, kan logge inn og endre søknaden sin, eventuelt endre adresser/telefon/epost eller si opp plassen.
Her finner du informasjon om ID-porten.

Må jeg benytte ID-porten/MinID først gangen jeg søker om barnehageplass?
Svar: Nei, en trenger ikke å logge inn for å søke om plass i barnehage eller SFO.

Jeg har tidligere mottatt brukernavn/passord da jeg søkte om barnehageplass. Jeg ser at disse ikke lenge fungerer. Hva gjør jeg da?
Svar: Kommunen gikk over til innlogging med Min ID i desember 2012.

Får jeg tilsendt brukernavn/passord etter at jeg har søkt om barnehageplass?
Svar: Nei, en benytter ID porten, Min ID eller bankID 

Finnes det noen oversikt over hvor de forskjellige barnehagene ligger?
Svar: Ja, det ligger kartlinker under hver barnehage under mer info.

Hvordan kan jeg endre en søknad jeg allerede har sendt inn?
Svar: For å endre en søknad må du være innlogget.

Jeg har søkt om barnehageplass. Hvordan får jeg svar på søknaden?
Svar: Tilbud om barnehageplass sendes per epost fra den enkelte barnehage. Hovedopptaket starter uken før påske.

Hvordan går jeg fram for å svare på tilbud om plass?
Svar: For å svare på tilbud må du være innlogget og svare elektronisk.

Jeg ønsker å endre / si opp eksisterende plass. Hvordan går jeg fram?
Svar: For å endre eller si opp en eksisterende plass må du være innlogget.

 Kontakt

 

 Tjenestetilbud

 

 Skjema

 

 Eksterne lenker

 

Opprettet: 08.01.2014 08:35

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar