Helt siden desember i fjor har den øverste delen av Gimleveien vært stengt. Det skyldes at Halden kommune jobber med å legge nye vann- og avløpsrør i området mellom Gimlekrysset og Hjortsbergveien.
Gimleveien får nye vann- og avløpsrør i 2025.
Henrik D. Meyer
Nå nærmer anleggsarbeidet seg en fase som mange haldensere har ventet på.
– Vi håper å åpne Gimleveien for gjennomkjøring før nyttår, men det er væravhengig. Selve anleggsarbeidet er godt i rute til å rekke dette, men om vinteren kommer tidlig eller sent, kan vi ikke styre. Det er det som avgjør om vi kan legge asfalt og det trenger vi for å åpne veien, sier prosjektleder Torbjørn Larsen i Halden kommune.
Det er vanskeligere å legge asfalt med god kvalitet når det er kaldt. Det lokale asfaltverket stenger når kulda kommer, så tilgang på asfalt er mer kostbart om vinteren. Dyrt og dårlig er en kombinasjon kommunen prøver å unngå.
- Hvis ikke det blir så kaldt frem mot jul, så håper vi å få lagt et første asfaltlag før nyttår. Før vi åpner veien vil vi også sette ut all kantstein langs veien, fordi det gjør det sikrere å jobbe nær trafikken. Vi kommer trolig til å fortsette jobben med oppbygging av fortau etter at veien har åpnet, sier Larsen.
Oppgraderingen i Gimleveien vil gi spesielt stor miljøeffekt fordi det er siste strekning mellom store områder på Gimle og Næridsrød og renseanlegget.
Det store betongrøret du ser her, er det gamle avløpsrøret som skal fjernes. Dette røret har tidvis vært fylt med vann mens gravearbeidene har pågått i GImleveien.
Henrik D. Meyer
Hvorfor graves det samme sted to ganger?
Kommunens anleggsarbeidere er ferdig med å legge nye rør til vann og avløp i bakken i hele Gimleveien. Likevel graves det i disse dager i deler av veien hvor det har vært gravd tidligere i år. Det kan se rart ut, men det har en god forklaring.
- Noen naboer har nok lurt på om vi har glemt noe underveis fordi vi nå graver på steder vi har gravd tidligere. Slik er det ikke – arbeidet går som planlagt. Derimot må det gamle avløpsrøret i Gimleveien fjernes etter at vi har lagt ned nye rør, og det gjør vi nå. Hadde vi fjernet dette med en gang, ville veien blitt oversvømt av vann hver gang det regnet. Da hadde vi ikke kunnet jobbe, forklarer prosjektlederen.
Det gamle avløpsrøret er laget i betong og har en diameter på en meter. I dette røret renner det store vannmasser hver gang det regner. Dette er vann fra hustak og sluk i bakken på hele Gimle-området. Fordi Gimleveien er en bakke, renner vannet ekstra fort. Hadde man fjernet dette røret med en gang, ville alt vannet fylt opp gropene hvor det har vært jobbet. Da ville hele anleggsarbeidet tatt mye lengre tid.
Hva gjenstår?
I tillegg til arbeidet med å fjerne det gamle avløpsrøret, jobbes det parallelt med å koble eiendommene på vestsiden av Gimleveien på de nye rørene. Det var heller ikke mulig å gjøre tidligere.
Utover arbeidet i Gimleveien, er det også tre kortere strekninger ut fra Gimleveien som skal gjennom samme oppgradering. Det er deler av Lyngåsveien, samt et par strekninger i hager nær Gimlekrysset. Arbeidet med disse strekningene vil pågå fremover mot sommeren 2026.
Veier som dette asfalteres i to omganger for å sikre et slitesterkt asfaltlag. Om Gimleveien får asfalt før nyttår, så vil samme veistrekning bli asfaltert en gang til senere.
Det vil derfor fortsatt være anleggstrafikk området fram mot sommeren, men det vil i liten grad påvirke gjennomfartstrafikken i Gimleveien.
Vite mer? Her er prosjektets informasjonsside.