Datahjelpen kommer til servicesenteret

Datahjelpen har vært en svært ettertraktet tjeneste på Halden bibliotek i lang tid. Som en del av prosjektet digitalt utenforskap blir dette tilbudet utvidet.

Elever fra Halden vidregående skole - IT og medier linjen, vil være på plass på servicesenteret og på biblioteket fra 19. oktober, til og med uke 49. Hver onsdag vil de bistå med alt mulig digitalt man kan ha problemer med. På biblioteket er tjenesten utvidet til å være åpen også på lørdag, i tillegg til de vanlige åpningstidene. Det er bare å droppe innom!

Bistand til det meste

Er det noe du sliter med på den bærbare PC-en din? Kanskje det er en oppdatering som har hengt seg, eller noe annet rart? Eller har du kanskje kjøpt nytt nettbrett, eller telefon? Ta det med til voksenavdelingen i biblioteket eller kommunens servicesenter så får du hjelpen du trenger.

Elevene Håkon Gjøsund og Abdul Butt sitter ved siden av en stasjonær PC i serviceområdet til Halden kommune. Her skal de hjelpe folk med digitale vansker. - Klikk for stort bildeHåkon Gjøsund og Abdul Rehman Butt kan hjelpe deg med det meste innen data. Martin Sagholen

IT og medier-elevene Håkon Gjøsund og Abdul Rehman Butt sitter parat for å hjelpe til med blant annet, Office pakken, e-post, sikkerhetskopiering, installasjon av diverse oppdateringer og funksjoner. Veiledning i bruk av apper og systemer kan du også få.

-    Vi kan hjelpe med mye forskjellig! Det er bare å stille opp med hva enn man har problemer med. Det er veldig fint å få litt praktisk arbeid, ikke bare jobbe med skolesaker, sier de.

Med fagene teknologiforståelse, konseptutvikling og programmering, produksjon og historiefortelling har de kontroll på det meste. Kort sagt, om du lurer på noe om hva som helst digitalt, ta en tur innom, så får du mest sannsynlig den hjelpen du trenger.

Samarbeid er nøkkelen

Digitalt utenforskap er et omfattende prosjekt, med mange lokale samarbeidspartnere. I forrige artikkel om prosjektet ble det skrevet om samarbeidet mellom Halden kommune og Berg Sparebank, og gratis kurs i bruken av nettbank.

Nysgjerrig på nettbank-kurs? Les mer her.

Nå samarbeider Halden kommune, Halden bibliotek og Halden videregående skole tett sammen for å utvide den nåværende tjenesten. DataHjelpen er en stor suksess ved Halden bibliotek, og er inspirasjonen for utvidelsen.

Vinn-vinn-vinn-vinn

Kommunen, biblioteket, elevene og ikke minst innbyggere i Halden tjener på dette. Biblioteket og kommunen får litt ekstra arbeidskraft og prosjektarbeidet fortsetter, elevene får verdifull praktisk erfaring, og de som kan trenge litt datahjelp, kan få dette til flere tider og steder.

Åpningstider

Åpningstider: Halden bibliotek