Digitalt utenforskap - Nå kan du gå på nettbank-kurs

Halden kommune i samarbeid med Berg sparebank, starter opp gratis kurs og veiledning i bruk av nettbank. Første kurs blir 27. oktober.

Det er mange som sliter med å bruke banktjenester. Enkelte banker har ikke lengre en skranke man kan gå til for å få hjelp, eller som blir stengt før man rekker å dra dit. Hvis du synes det er frustrerende, vanskelig eller rett og slett umulig å bruke nettbanken, kan det hende dette er løsningen for deg.

Ikke farlig

På bildet ser vi avdelingslederen for kundeservice i Berg Sparebank, Anette Henning. - Klikk for stort bildeAnette Henning, avdelingsleder for kundeservice i Berg sparebank kan hjelpe deg med nettbanken. Berg Sparebank

Som en del av et omfattende prosjekt i Halden kommune om reduksjon av digitalt utenforskap, vil Berg sparebank holde kurs og veiledning når det gjelder bruken av nettbank. Kursene starter opp 27. oktober, og hvem som helst kan melde seg på, det koster ikke noe, og ingen forkunnskaper er nødvendig. Det spiller heller ingen rolle om du er kunde hos Berg sparebank eller ikke, den eneste forutsetningen er at du har nettbank.

-    Dette er ikke farlig! Dette er et kurs som absolutt alle kan være med på, uansett om man aldri har tatt i en datamaskin før. Her kan man få veiledning i akkurat det du trenger, vi tilrettelegger til den enkelte personen, forklarer avdelingsleder for kundeservice i Berg Sparebank, Anette Henning.

Styr økonomien selv

Det er ikke alltid like lett å spørre om hjelp fra pårørende, spesielt når man har hatt ordning på regninger og fakturaer før. Andre spør nesten for ofte om hjelp. Noen synes det ikke er nødvendig å lære seg nettbank når noen alltid gjør det for dem, andre synes det er for vanskelig å i hele tatt prøve.

Det er aldri for sent å lære noe nytt. Ikke bare lærer man noe, men man blir mye mer uavhengig, slipper å spørre om hjelp, og man føler at man har mestret noe som var utfordrende.

-    Jeg prøvde og feilet mye på egenhånd, men fikk det jammen i meg til, til slutt. Er helt sikker på at det hadde gått mye raskere med litt hjelp. Trikset er å ikke gi opp fordi det er vanskelig, da kommer man ikke særlig langt noen steder her i verden sier Anne Marie Lunde, Berg sparebank kunde.

Hun forteller at hun har måttet spørre om hjelp før, med blandede resultat. Da bestemte hun seg for å ta saken i egne hender, sette seg ned og lære disse systemene, som viste seg å ikke være så vanskelig likevel.

-    Jeg kan sette opp avtalegiro, betale regninger og alt jeg trenger. Det eneste jeg er litt usikker på er Vipps, det kan jeg godt få litt opplæring i, forteller hun.

Fremtidige kurs

Lunde er ikke alene om å synes Vipps er vrient, og det er vi klar over. Snart blir det mulig å bli med på opplæring i ikke bare Vipps, men også mye annet. Dette er et langsiktig prosjekt som vil pågå over lengre tid.

Nettbank-kurs er den første i rekken med opplæring som er planlagt. Det kommer blant annet kurs i bruken av smarttelefon, Vipps, Wi-Fi hjelp, hvordan bruke og skaffe seg MinID/BankID og mer.

Interessert? Du kan melde deg på kurset i skranken i servicesenteret, eller ved å ringe 69174500