Datahjelpen - Bli trygg på smarttelefon

Halden kommune i samarbeid med Halden videregående skole, starter opp gratis kurs og veiledning i bruk av smarttelefon og dens funksjoner. Første kurs blir 27. november.

Det er fort gjort å bli litt forfjamset når teknologien utvikler seg så raskt som den gjør i dag, og smarttelefonen er ikke et unntak. Funksjoner og apper blir mer og mer intuitive, men også kompliserte. Går du deg bort i smarttelefonen din, akkurat kjøpt ny telefon, lyst til å lære hvordan å dele bilder og video, eller bare trenger litt veiledning, kan dette kurset være noe for deg.

Meld deg på

Kursene er en del av prosjektet digitalt utenforskap, der Halden kommune og en rekke samarbeidspartnere arbeider for å hjelpe innbyggere med teknologiske vansker.

Hvem som helst kan komme, ingen forkunnskaper er nødvendig. Den eneste forutsetningen er at du har en smarttelefon.

Kursene er fordelt over 2 dager, med start klokken 10.00:

• 27.november - For deg med iPhone
  •  4.desember - For deg med Android telefon (Samsung, Motorola, Google)

Du kan melde deg på i skranken i servicesenteret (Storgata 8) eller ved å ringe 69 17 45 00

Elevene blir lærerne

Det sies at dagens ungdom er født med smarttelefonen i hånda. Da er det naturlig at ungdommen får anledning til å lære bort det de kan. Samarbeidet mellom Halden kommune og Halden videregående skole har som mål å få innbyggere til å føle seg trygge med smarttelefonene sine, slik at de kan dra mer nytte av den. I tillegg til dette får elevene verdifull praktisk erfaring.

Elevene fra Halden videregående skole går på IT-linjen, og skal  gjennomføre kurs i bruken av smarttelefon. . Selv om det er elevene som holder kurset, er lærerne likevel tilstede.

Få kontroll på appene

Smarttelefonen kan til tider føles som en jungel av funksjoner som ikke gir mening. Kanskje man tenker at det er like greit å bare glemme hele telefonen og gå tilbake til den gode gamle mobilen med tastatur og knapper. Det er aldri for sent å prøve seg på noe nytt, og når man får det til, åpner en helt ny verden seg.

På dette kurset kan du få lært deg mye interessant. Kanskje du til og med får laget et delt bildealbum som hele familien kan legge bilder i?

Åpent og tilrettelagt for alle

Alle og enhver er velkomne på kurset, det koster ingenting, og man trenger heller ingen forkunnskaper. Den eneste forutsetningen er at du har en smarttelefon. Kurset blir tilpasset den enkeltes behov og nivå, etter individuelle ønsker.

Ring 69 17 45 00 for å melde deg på