Fotodokumentasjon av verneverdig bebyggelse i sentrum

I to år framover kommer en representant fra kommunen til å fysisk besøke, og dokumentere, verneverdige bygg og steder i Halden. Personen har ID-kort og arbeidstøy med kommunelogo slik at huseiere lett skal se at han representerer Halden kommune.

Halden har et unikt sentrum, der plassene, gatenettet og bygningsmiljøene er de viktigste elementene i bylandskapet. Bygningsmiljøene er imidlertid i kontinuerlig endring ved om-/påbygging, restaurering og vanlig vedlikehold.

For å dokumentere de eksisterende, verneverdige bygningsmiljøene i Halden sentrum, ønsker vi å fotografere og beskrive disse.

Følgende arbeid skal utføres

• Kartfeste og fotografere historiske bygningsmiljøer, uterom, enkeltstående bygg og bygningsdetaljer, slik at det i ettertid vil være mulig å rekonstruere de korrekte bygningsmessige egenskapene for et objekt.
  • Beskrive de enkelte elementers detaljer, håndverk og materialbruk.
  • Utarbeide rapport over de ulike objektene med nødvendige historiske data.

Dette arbeidet vil bli gjennomført i løpet av de to kommende årene, og i denne perioden vil en representant fra Halden kommune gå fra eiendom til eiendom, for å utføre ovennevnte dokumentasjon. Vedkommende vil være kledd i arbeidsklær merket med kommunens logo, og bære synlig identifikasjon. Det vil være mulig å stille registratoren spørsmål, og eventuelt å overbringe relevant informasjon.