Gratis innsamling av båtvrak

Gamle båter har ofte blitt liggende på stranda, ved bøya eller i marinaer og båtforeninger fordi det er både krevende og dyrt å transportere båtvrak til godkjent oppsamlingsplass. Les mer om hvordan du kan bli kvitt gamle båtvrak helt gratis.

• Halden kommune er med på en ordning som gjør det mulig å få ryddet opp i gamle båtvrak i ytre Oslofjord/Iddefjorden/Ringdalsfjorden.
  • I samarbeid med Handelens Miljøfond og Oslofjordens Friluftsråd samt Fredrikstad, Sarpsborg, Moss, Hvaler og Halden kommuner, tilbyr Kambo Marina gratis innhenting av vrakbåter ved fjorden. Ordningen støttes av Handelens Miljøfond.
  • Tilbudet gjelder fra april – oktober 2022.

Slik gjør vi det

Båtforeninger, velforeninger og andre oppfordres til å bli kvitt gamle båtvrak. Gamle fritidsbåter hentes gratis ved Iddefjorden/Ringdalsfjorden for å redusere påkjenningene på det marine miljøet.

Det planlegges tre henterunder med lekter langs sjøen i Østfold i løpet av sommeren og høsten. Dette blir trolig juni, juli og september. Seilingstider vil avhenge av antall båter som skal hentes. Privatpersoner, kommuner, båtforeninger og andre organisasjoner som ønsker å kvitte seg med vrak, er velkomne til å delta.

Kambo marina har mottak for fritidsbåter som skal kasseres

Dette må du huske på:

• Ordningen gjelder fritidsbåter som veier under tre tonn.
  • Alle typer båter kan leveres, både trebåt, plastbåt, seilbåt, seilbrett, kajakk og kano. Både med og uten motor.
  • Egen båt eller eierløs fritidsbåt kan meldes inn.
  • Det er bare båter som kan hentes sjøveien som hentes gratis. Har du båtvrak ved innsjø, kan dette leveres gratis på Mølen etter egen avtale med Halden havn, men frakt til Mølen må du organisere og bekoste selv.
  • Har du båt som er større en 49 fot, over tre tonn eller er sunket, så ta kontakt med Kambo Marina.
  • Husk å ha et bilde av båten når du registrerer.

Båter som skal hentes må meldes inn til Kambo Marina her

Kambo Marina holder til ved sjøen ved Kambo i Moss og er det største bergingsfirmaet i Oslofjorden. Selskapet er godkjent mottak av Miljødirektoratet og Statsforvalteren i Oslo og Viken for alle typer fritidsbåter med og uten motor.

Nettsiden til Kambomarina.no

Spørsmål?