Nå kan du komme på MinID-kurs

Halden kommune starter opp kurs og veiledning i bruk og anskaffelse av MinID. Første kurs blir 24. november, og det er flere på vei.

Elektronisk ID er nødvendig for å få tilgang til offentlige tjenester som krever innlogging på nett. Likevel kan det bli mye styr å sette opp et slikt system. Synes du MinID er vanskelig, usikker på hva du kan bruke det til, eller kanskje du trenger hjelp til å skaffe deg det? Da kan du dra nytte av å komme på kurs i MinID!

Kurset er en del av samskapningsprosjektet digitalt utenforskap, der Halden kommune og mange av byens aktører samarbeider om å heve den digitale kompetansen i Halden.

Åpner mange dører

På bildet ser vi innbyggere som følger med på kurs. Det blir holdt av elever fra Halden videregående skole. Temaet er nettsikkerhet, og vi ser også en skjerm med informasjon i bakgrunn. - Klikk for stort bildeTidligere kurs: Nettsikkerhet var temaet på forrige kurs. Martin Sagholen

Det er mange dører som åpner seg når man har fått fatt på en elektronisk ID. Da kan man logge inn på kommunale og statlige nettsider, og får tilgang til mange viktige tjenester. Man får mulighet til å blant annet beregne pensjonen sin hos NAV, melde flytting, eller endre skattekort hos Skatteetaten, holde styr på selvangivelsen og ikke minst, få enkel tilgang til helsenorge.

Hvorfor MinID?

Alt går mye raskere når man kan gjøre ting over nett. Da slipper man reise rundt, avtale møter, vente på post, eller sende egen dokumentasjon i posten. Skattetrekks-melding, oppgjør og annen dokumentasjon kommer digitalt, og mye raskere enn fysiske brev. Det er også mye enklere å gjøre justeringer på din egen informasjon. Man kan også ha dialog med saksbehandlere på nett, som gjør prosessen enklere og raskere.

For å få tilgang til din egen kommunale side, der du kan finne informasjon om hus, eiendom og mye annet, må du ha en elektronisk ID. Informasjon om vaksiner, booking av legebesøk, bytting av fastlege og helserelatert informasjon om deg selv, eller dine barn, kan du enkelt få tak på med MinID, ved å logge inn på helsenorge.

Kort oppsummert, er elektronisk ID et veldig nyttig verktøy som gjør det mye enklere å holde styr på dokumentasjon og gir tilgang til offentlige nettsider. Man sparer også veldig mye tid.

Høres dette interessant ut? Ring 69174500 og meld deg på!