Oppgradert sansehage

På Bergheim bo- og aktivitetssenter har uteområdet fått en makeover. Aktivitet- og frivillighetskoordinator Anne-Berith Stangebråten sendte søknad om midler og Irene Østnes og Timm Karlsen i parkavdelingen stod klare til å utføre arbeidet.

Tidligere i år fikk Anne-Berith Stangebråten positivt svar på søknaden om midler hun sendte til Helsedirektoratet gjennom statsforvalteren Oslo og Viken. Fagleder Irene Østnes satte seg ned og laget en arbeidsplan, kalkulerte og fikk budsjettet på plass. Når alt det grunnleggende var gjort startet Timm Karlsen arbeidet med å utvikle uteområdet og sansehagen på Bergheim bo- og aktivitetssenter.

- Det er han, sammen med resten av teamet, som har gjort alt det praktiske arbeidet for at det skal bli så fint som vi ser det her nå, sier Østnes.

Nyåpning

1.april 2019 stod bygget på Bergheim ferdig, men uteområdene har stått litt på vent siden da. I våres var alt klart for å gjøre noe med saken og resultatet er et området som nå fremstår frodig og spennende.

Tirsdag samlet beboere, ansatte, dagsenterbrukere og gjester seg til en nyåpning av stedets sansehage. Som seg hør og bør var det taler, underholdning og servering under nyåpningen.

- Vi er kjempefornøyde med resultatet og gleder oss til at planter, busker og trær gror til.  Det er så bra at sansehagen virkelig kommer til sin rett og er til glede for beboerne, sa leder for sykehjemmene Anniken Nilsen.

Direktør for helse og mestring, Veronica Aam hadde også mange rosende ord om den oppgraderingen som er blitt gjort på Bergheim bo- og aktivitetssenter. Hun lot seg imponere av både planleggingen og utførelsen av arbeidet.

Anne-Kari Sjøstrøm og May-Lill Elnes er frivillige medarbeidere på Bergheim bo- og aktivitetssenter. Damene stilte opp og sørget for at alle fikk servert kaffe og bakst mens de lyttet til talene og hørte på musikk. Gruppen «Blandet drops»,  bestående av Anne Grethe og Jan Østerås sammen med Marina Sjøgren Hansen, underholdt med mange kjente sanger under markeringen.

Har søkt midler til mer

Aktivitet- og frivillighetskoordinator Anne-Berith Stangebråten har også de andre sykehjemmene i tankene. Da det ble utlyst flere midler gjennom statsforvalteren søkte hun igjen. Denne gangen på «Tilskudd til aktivitetstilbud og besøksvert» på Iddebo og Solheim, samt en søknad om oppgradering av uteplassene på Iddebo og Solheim.

- Dette har vi også fått innvilget, og arbeidet med uteområdene skal igjen utføres av fagleder i parkavdelingen Irene Østnes og hennes stab, forteller Stangebråten.

Enhet sykehjem sammen med hjemmebaserte tjenester og tilrettelagte boliger har i tillegg fått innvilget midler gjennom Statsforvalteren øremerket aktiviteter for beboerne.

- Vi søkte på «Tilskuddspakke for å motvirke ensomhet og passivitet», forklarer koordinatoren. Denne tilskuddspakken rommer:

• Motitech sykler, treningssykkel og video som gir økt livskvalitet med bevegelse til film
  • KOMP, dette er en skjerm med kun én knapp, laget spesielt for de som ikke mestrer smarttelefoner og nettbrett. Med KOMP kan hele familien enkelt koble seg via en app, og sende bilder, meldinger og gjennomføre toveis videosamtaler
  • iPad
  • spisevenner/besøksvenner
  • erindringsarbeid

I tillegg ble det søkt prosjektmidler til trivselskoordinatorer på tilrettelagte boliger og i hjemmesykepleien samt prosjektet «Turvenn» på dagsenter.

- Vi fikk innvilget alt vi søkte om, forteller en fornøyd aktivitet- og frivillighetskoordinator.

Bilder fra markeringen

Bilder fra nyåpningen av sansehagen Bergheim bo- og aktivitetssenter - Klikk for stort bilde
Nyåpning av sansehagen Bergheim bo- og aktivitetssenter - Klikk for stort bilde

Her ser du bilder som ble tatt under arbeidet med å fornye hagen.