Svindlere prøver å lure haldensere ved å utgi seg for å være Skatteetaten

Flere privatpersoner i Halden har de siste dagene fått en melding om at de skylder eiendomsskatt. Dette er svindel!

- Vi anbefaler alle om å være kritiske og aldri klikke på lenker eller svare på e-poster som ber om personlige opplysninger, sier Hilde Furuseth, personvernombud i Halden kommune.

Skatteetaten er kjent med at deres navn misbrukes. Det har florert med slike e-poster i Norge siden mai måned, og nå er det tydeligvis innbyggere i Halden som er målgruppen. Meldingene ser veldig troverdige ut og inneholder informasjon om den summen du angivelig skal skylde i eiendomsskatt.

- Har du mottatt en slik melding med Skatteetaten som avsender må du bare slette den. Skatteetaten har ikke noe med innkreving av eiendomsskatt å gjøre, det er det kommunen som administrerer, sier Furuseth.

E-posten mange nå har mottatt har til hensikt å lure mottakeren til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes til svindel eller ID-tyveri.

Skatteetaten opplyser at de aldri sender lenker i e-post eller på sms, og etterspør heller ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene.

Informasjon om svindel på nettvett.no