Tilrettelagt med universell utforming

Badeplassen på Ystehedeneset nyter godt av midler fra det lokale steinbruddet på Skriverøya.

Stenbruddet Jogra steinindustri betaler leie til kommunen – disse midlene settes i fond og er øremerket oppgraderinger av kommunens friluftsområder. På Ystehede har midlene nå blitt brukt til universell utforming slik at også de som bruker rullestol eller har en synshemming enklere kan benytte friluftsområdet.

Gjennomført

Bilde av prosjektlederne Stine Lerhol og Bente Bjørk, samt Espen Sørås og Carl Otto Evenrud - Klikk for stort bildeStine Lerhol, Bente Bjørk, Espen Sørås og Carl Otto Evenrud Lisa Gustavsen

Bente Bjørk, kommunens representant for universell utforming, sammen med Stine Lerhol, kvalitetsrådgiver på Teknisk, står bak prosjektet. Men det er de som skal bruke fasilitetene som har fått uttale seg og gitt de viktige innspillene. Ørnulf Ørmen var med og befarte området.

- Jeg var med ut hit før prosjektet startet og kom med mine forslag om hva som vil gjøre badeplassen mer tilgjengelig for oss som bruker rullestol, forteller mannen som har vært funksjonshemmet siden han var to år. Sammen med sin kone er Ørmen til stede på den offisielle åpningen av Ystehedeneset og kan ikke få fullrost stedet nok.
- Her har Halden kommune virkelig gjort en god og gjennomført jobb, sier han.

Det samme sier Anne-Marit Mosen fra Halden og Aremark handikaplag og rullestolbruker Andreas Christoffer Folmer som var med på markeringen.

- Nå føler jeg at vi er mye mer inkludert, uttaler Folmer.

Ordfører Anne-Kari Holm i samtale med deltagere ved den offisielle åpningen på Ystehedeneset. - Klikk for stort bildeOrdfører Anne-Kari Holm i samtale med deltagere ved den offisielle åpningen på Ystehedeneset. Lisa Gustavsen

Ordføreren klippet snoren

Bilde av at ordfører Anne-Kari Holm klipper snora og åpner offisielt det universelt utformede badestedet. - Klikk for stort bildeOrdfører Anne-Kari Holm klipper snora og åpner offisielt det universelt utformede badestedet. Lisa Gustavsen

Den offisielle åpningsdagen bød på strålende sommervær, kake og taler. Arbeidet med å gjøre Ystehedeneset til et sted for alle har vært et samarbeid mellom flere kommunale avdelinger, og representanter fra kommunalteknikk, havn og samfunnsavdelingen var til stede da ordføreren klippet snoren.

Ordfører Anne-Kari Holm er en flittig bruker av turområdene på Ystehede. Hun er godt fornøyd med arbeidet som er lagt ned på den universelle utformingen.

- Vi skal ha et samfunn som er til for alle, også de som må bruke rullestoler eller har andre utfordringer. Et samfunn som er trygt og godt. Ystehedeneset er nå blitt en berikelse for Halden, sa ordføreren i sin tale hvor hun takket Teknisk for initiativet og gjennomføringen.

Et satsningsområde

Sommeren 2020 ble det gjennomført en kartlegging med tanke på universell utforming på flere av kommunens friluftsområder. Som en oppfølging av dette ble Ystehedeneset valgt ut som et satsningsområde. Området ble vurdert til å være godt egnet, det er lite kupert og egner seg for tilrettelegging.

Hoveddelen av prosjektet er finansiert med fondsmidler fra stenbruddet. Men prosjektet som er gjennomført i år er også delvis finansiert med tilskuddsmidler fra Miljødirektoratet via fylkeskommunen.

Etter at arbeidet var gjennomført ble området befart av en person i rullestol og en synshemmet person. Begge er svært positive til tiltakene, og som representanter for sine brukergrupper mener de at området nå er mye mer attraktivt.

Tiltak som er gjennomført

Med fokus på universell utforming er det er bygd et nytt, stort handikaptoalett og veien fra parkeringsplassen til badestranden har fått et kontrastfarget dekke som gjør det enklere for synshemmede. I tillegg er veien gjort jevnere slik at den er blitt mer tilgjengelig for både rullestolbrukere, og for de som for eksempel har med seg barnevogn. Området har fått flere piknikbord. Disse er laget på Halden fengsel, med god lengde slik at rullestoler kan kjøre inntil.

På stranden er det montert en baderampe som er laget spesielt for at rullestolbrukere kan kjøre ut i vannet, men som også er nyttig for synshemmede som kan holde seg i rekkverket og trygt gå ut til svømmedybde.

Området har også fått oppgraderinger som ikke er spesielt rettet mot universell utforming. Det er satt ut en bade-/stupeflåte, på svaberget lenger ut på neset er det montert en badetrapp som gjør det lettere å komme opp for de som bader fra fjellet.

En ny grill i tillegg til den som allerede er der, og flere sittebenker gir god utnyttelse av området for de som besøker stedet.

Bilde av universelt utformet toaletthus ved parkeringen på Ystehedeneset - Klikk for stort bilde
Folk på vei fra parkeringsplassen til stranda der veien er utbedret og markert med kontrastdekke. - Klikk for stort bilde
Bilde av grill som besøkende kan benytte. - Klikk for stort bilde
Bilde av rullestolbrukere og representanter fra Halden kommune ved baderampen på Ystehedeneset. - Klikk for stort bilde