Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Faktura

Henrik Meyer Endret:04.12.2018 16:21

Fra januar 2019 går Halden kommune over til en ny digital fakturaløsning. Den nye løsningen er tryggere og raskere for deg som mottaker, samtidig som det er miljøvennlig og kostnadsbesparende. Heretter kan du som innbygger betale din faktura med et tastetrykk.


Faktura fra kommunen til deg som innbygger kan mottas på følgende måter:

1. Avtalegiro/efaktura
2. Vipps
3. Digipost/eBoks
4. På e-post
5. I posten

Hva har dette å si for deg som innbygger?


Avtalegiro/eFaktura

  • Dersom du har avtale om avtalegiro og/eller eFaktura behøver du ikke å gjøre noe.
  • Dersom du ikke har avtale må du ordne dette i din egen nettbank.
  • Trenger du hjelp tar du kontakt med banken din.

Vipps

  • Du må være registrert som bruker av appen og aktivere tjenesten «vipps faktura» inne i profilen i appen.
  • Mobiltelefonnummer må være registrert i Halden kommune sitt kunderegister. Dette kan registreres ved å fylle ut dette kontaktskjemaet der du må oppgi ditt navn, adresse, fødselsdato og mobilnummer.
  • For mer informasjon fra Vipps - klikk her.  

Digipost/eBoks

  • Dersom du har opprettet en digital postkasse vil du kunne motta fakturaen din her.
  • Dersom du har en digital postkasse, men ønsker å reservere deg mot digital post fra det offentlige kan du gjøre det ved å ringe gratis på 800 30 300 eller reservere deg på www.norge.no

E-post

  • For å motta faktura på e-post behøver vi din e-postadresse.
  • Dette kan registreres ved å fylle ut dette kontaktskjemaet der du må oppgi ditt navn, adresse, fødselsdato og e-postadresse.

I posten

Dersom du har reservert deg mot å motta digital post, vil du få papirfaktura i postkassen din.

Brevgiro

Dersom du ønsker å betale med brevgiro må du selv fylle ut en tom giroblankett. Tomme giroblanketter kan hentes hos banken din. På rådhuset og i banken kan du også få hjelp til utfylling av tomme bankgiroblanketter.

Informasjon som må fylles ut på den tomme fakturablanketten er:
  • Beløp
  • Betalerens bankkontonummer
  • Betalt av
  • Betalt til
  • Kundeidentifikasjon (KID)
  • Kroner og øre
  • Til konto

Faktura sendt til andre mottakere enn deg selv

Har du i dag andre som mottar fakturaen på vegne av deg anbefaler vi at dere ikke setter opp vipps eller digital postkasse da dette vil styres av personnummer og fakturaen vil komme til deg i stedet for den som skal motta fakturaen. Alle fakturaer som sendes per post sendes til folkeregistret adresse.
Skal faktura sendes til annen mottaker enn deg er det derfor viktig at det ligger en c/o adresse i folkeregisteret.

Her kan du se video som forklarer digital faktura for deg:

 


Opprettet: 08.11.2018 13:55

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar