Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
  • Siste

Ny app sparer tid og løser problemer

Henrik Meyer Endret:25.11.2019 20:19

​Med appen Borgermelding kan du enkelt varsle kommunen om tekniske oppgaver som bør løses.

​Nå bør innbyggere i Halden laste ned appen "Borgermelding". Med denne kan du raskt melde fra direkte til den i kommunen som kan løse et teknisk problem.

I dag mottar Halden kommune meldinger om hull i asfalten, løse kumlokk, vannproblemer, gatelys, hærverk, forsøpling og andre tekniske oppgaver vi bør løse, i en rekke ulike kanaler. Noen ringer, noen sender epost, noen skriver på Facebook og noen bruker Fiksgatami. Alt dette må videresendes internt i Halden kommune for at den som kan løse et problem skal få nødvendig informasjon. 

Dette tar unødvendig mye tid. Derfor lanserer vi et alternativ som skal kutte ned på slike tidstyver. 

- Ved å ta i bruk appen Borgermelding gjør vi det enklere for innbyggerne å melde fra til kommunen om problemer. Samtidig gir vi oss selv bedre oversikt over oppgaver vi skal løse og vi reduserer tiden vi bruker på å formidle slik informasjon internt i kommunen. Det er alle tjent med. Vi tror publikum vil merke at mange oppgaver vil bli løst raskere, hvis de meldes inn med Borgermelding, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik D. Meyer i Halden kommune.

Her finner du Borgermelding

Appen Borgermelding finnes både til Iphone og til Android-telefoner. Du kan laste den ned gratis der du vanligvis finner apper. 

Her er noen snarveier til nedlasting av Halden kommunes nye app:

Borgermelding finnes også i nettutgave. Dermed kan også de som ikke bruker smarttelefon bruke dette verktøyet på en datamaskin. Du finner en snarvei til denne på forsiden av kommunens nettside eller bare klikk her for å se med en gang. Borgermelding brukes også av andre kommuner. Derfor er det viktig at du velger Halden inne i appen eller nettstedet når du tar dette i bruk. 

Slik fungerer det

Med Borgermelding kan du markere på et kart hvor det er et problem og du kan enkelt laste opp et bilde eller en kort video som viser hva problemet er. Du kan også beskrive dette i fritekst. En god beskrivelse og et bilde som viser hvor ting er, gjør det enklere for oss å fikse problemet. 

- Vi har definert omtrent 40 ulike fagområder som du kan velge blant når du legger inn din melding. Det er viktig at du velger riktig kategori. Gjør du det, sørger vi for at din melding blir sendt direkte til den eller de i Halden kommune som jobber med akkurat dette fagområdet, sier Meyer.

Det er frivillig å legge inn kontaktinformasjon, men vi håper du vil gjøre det i de fleste tilfeller. Ofte er det veldig nyttig for våre ansatte å kunne ta en telefon eller sende en epost til den som har lagt inn en melding før vi rykker ut. Det kan gjøre at vi er bedre forberedt til å løse oppgaven.

- Over 4000 haldensere har fra før lastet ned appen "Halden kommune" hvor de kan få informasjon fra kommunen. Hvis haldenserne nå også laster ned "Borgermelding" får de en app hvor de selv kan sende informasjon til kommunen. Jeg tror de haldenserne som tar i bruk begge appene, vil oppleve at mer kommunal informasjon flyter godt begge veier, sier Henrik D. Meyer. 
  
Appen Borgermelding skal ikke brukes til alle henvendelser til kommunen. Det er i hovedsak praktiske oppgaver knyttet til kommunalområde teknisk som kan meldes inn på denne måten. 


Opprettet: 25.11.2019 13:13

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar