Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
Feilstavet ord

Mange nye trygghetsalarmer

Lisa Gustavsen Endret:26.03.2019 09:00

​Hjemmesykepleien har nå byttet ut alle de gamle analoge trygghetsalarmene hjemme hos pasientene mot nye digitale løsninger. Fire dyktige damer har jobbet med dette de siste ukene og har gjort en formidabel jobb

​- I tråd med kommunens satsing på digitale løsninger har alle våre pasienter nå fått ny digital alarm. Vi er ute i god tid før det analoge nettet slutter å fungere og ser også på dette som en mye bedre løsning, sier enhetsleder for hjemmesykepleien Marianne Horgen.

Pasientene slipper å kjøpe
Det nye alarmsystemet er et godt og trygt tilbud som brukerne leier av kommunen. De betaler en leiepris per måned og slipper å investere i noe som kanskje bare skal brukes i en begrenset periode.

- Pasientene trenger ikke å kjøpe noe utstyr selv. Vi sørger for alt det praktiske ved innstallering og oppsett, reparasjoner og vedlikehold, forklarer Horgen.

Den nye trygghetsalarmen er komplett med simkort inne i enheten. Brukerne behøver ikke gjøre annet enn å passe på å ha på seg det medfølgende «halssmykket» og trykke på det ved behov for hjelp.

Trygghetsalarmen har en egen nettlinje og de som før har hatt analog telefon trenger ikke lenger å abonnere på dette om de ikke ønsker å ha en fasttelefon. Noen brukere har også tidligere hatt et eget abonnement for simkort i sin alarm. Nå er heller ikke det nødvendig. Det som er viktig er å huske på å si opp de abonnementene man har hatt i forbindelse med den tidligere trygghetsalarmen.

 Nyttig å vite
Alarm.png- Det er til sammen 334 nye trygghetsalarmer vi har vært rundt og installert de siste fem ukene, forteller Gro Noomi Gulbrandsen. Hun er en av de fire fra hjemmesykepleien som har sørget for at pasientene nå er oppdatert på alarmfronten.

- Det er viktig å vite at alarmsmykket er vanntett og det er helt greit, og kanskje nødvendig, å ha det på seg i dusjen, sier Lise Stumberg, også en av de som har vært ute på oppdrag.

Sammen med May-Liss Holm (Ikke tilstede da bilde ble tatt) og Monika Andersen har de fått god erfaring med den nye løsningen. Noe de ønsker å presisere er at alarmsmykket har dekning i leiligheten og ute på en eventuell veranda i tilknytning til huset. Smykket har ikke GPS-sporing og virker derfor ikke om du skulle trenge hjelp under en utflukt eller en tur i skogen.

En annen viktig informasjon de ønsker å få fram er at om det er pasienter som skal feriere på hytte eller camping innenfor kommunen er det likevel viktig at de melder fra i god tid slik at alle papirer er i orden og hjemmesykepleien finner pasientene om det skulle være behov for det.

Brukere av tjenestene til hjemmesykepleien i andre kommuner som har hytte i Halden kan også få en trygghetsalarm til å bruke når de er på hytta si, men da må de søke, og få et vedtak på et slikt abonnement.

 Alarmer går til legevakten
- Ved testing av de nye trygghetsalarmene opplever vi at det er veldig god nettdekning og utmerket kvalitet på talefunksjonen vi har med legevakten, sier Gro Noomi Gulbrandsen. Når en pasient trenger å bruke alarmen fordi det har skjedd noe akutt skal de trykke en gang på alarmknappen. Det kan ta litt tid å koble seg opp mot responssenteret på legevakten så det er viktig å være tålmodig. Det bør ikke trykkes flere ganger på alarmsmykket - legevakten hører alle alarmer som kommer inn og svarer så fort de kan.

På legevakten har de et godt utstyrt responssenter. Der tar de imot alle innkommende samtaler fra trygghetsalarmer, virtuell korttidsavdeling og den ordinære driften av legevakt. Utstyret er tilpasset den allsidige brukerinformasjonen de trenger.

Når legevakten har mottatt en alarm sender de oppdraget videre til hjemmesykepleien som drar ut og hjelper den som har problemer. Trygghetsalarmen er ment for de litt mer alvorligere tilfellene som trenger rask behandling. Ved enklere henvendelser er det greit å ta en vanlig telefonsamtale til hjemmesykepleien. 

Opprettet: 25.03.2019 13:29

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar