Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
  • Siste

Svakt resultat på servicetest

Henrik Meyer Endret:12.02.2019 12:52

​Halden kommune har fått et svakt resultat i Forbrukerrådets test av norske kommuner. Med utgangspunkt i testresultatet vil vi fortsette det pågående arbeidet med å yte bedre service.

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet via telefon, e-post og nettsider. 


Overrasket over plassering

Denne testen er gjennomført med ulike mellomrom fra 2005 og frem til i dag. I 2019-utgaven av denne testen plasseres Halden kommune på en skuffende 336. plass av Norges 422 kommuner. I Østfold er det bare Hvaler og Aremark som kommer bak Halden. 

- Dette resultatet er vi ikke fornøyd med, men vi er også overrasket over den svake plasseringen. Halden kommune har styrket satsingen på service og informasjon i senere år og vi håper at innbyggerne våre merker det uavhengig av dette testresultatet. Uansett tar vi med oss alle tilbakemeldinger inn i vårt kontinuerlige arbeid for å bli bedre på service og informasjon, sier Martin Vik, leder for kommunikasjon og digitalisering i Halden kommune.


Slik er vi testet

Forbrukerrådet har testet hvor godt kommunene kommuniserer opplysninger om ulike tjenester og tilbud. For å få et realistisk inntrykk av hvordan folk blir møtt, har testmedarbeiderne stilt spørsmål som om de var privatpersoner. Forbrukerrådet søkte informasjon om skolefritidsordningen, byggesaksbehandling og muligheten for å få fast hjemmehjelp. Svarene ble vurdert etter hurtighet og relevans. 

Det er sendt tre separate e-poster, og ringt to telefonsamtaler til hver kommune. I tillegg har Forbrukerrådet lett etter 24 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettside på både mobil og stasjonær datamaskin.


Fortsetter forbedring

- Vi har de siste par årene jobbet mye med å oppgradere informasjon på våre nettsider, og det skal vi fortsette med for vi vet vi har mye som kan bli bedre på nett. Vi har modernisert telefonisystemet vårt. Vi har styrket innsatsen på sosiale medier og vi mener vi er mer aktive på å informere om mye av det kommunen driver med i en rekke kanaler. Denne testen viser at vi ikke var gode nok da Forbrukerrådet tok kontakt. Det opplever helt sikkert også noen innbyggere og derfor vil vi fortsette å jobbe for å bli bedre, sier Martin Vik. 

Halden kommune har hatt stor variasjon i resultatene i denne testen opp gjennom årene. Forbrukerrådet testet sist i 2016. Da kom Halden på 187. plass. I 2013 var resultatet 346. plass, mens vi kom på 69. plass tilbake i 2011. 

Halden kommune vil gå i dialog med Forbrukerrådet for å få mer informasjon om hva vi kan bli bedre på. 

Opprettet: 12.02.2019 12:48

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar