Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Alarmtjenester

Karine Engebretsen Endret:15.01.2020 11:47 Emneord (los) Brann- og feiervesen

Bilde alarmtjenester.jpg

Tidlig varsling og rask utrykning er helt avgjørende for utfallet av et branntilløp. Brannalarm tilknyttet 110-sentral med utrykning fra brannvesenet gir den beste sikkerheten for din eiendom.


Mens de fleste alarmselskap må ringe brannvesenet for å få en utrykning, er det også mulig å koble en eiendoms alarmanlegg direkte til brannvesenet. Det sikrer en direkte og dermed raskere utrykning hvis brannalarmen går. Dette er særlig aktuelt for bedrifter og andre store eiendommer. For å sikre deg dette må du være registrert kunde av Halden brannvesen.

Godt prosjekterte og dimensjonerte alarmanlegg, sammen med direkte varsling av lokalt brannvesen, gir de beste forutsetninger for å verne om verdiene i din bedrift. Det kan være viktig både for liv og helse, økonomiske verdier og bedriftens omdømme.

Det er kun eiendommer med alarm direkte tilknyttet 110-sentral og kontrakt med lokalt brannvesen som er sikret direkte varsling av brannvesenet når alarmen går.

Er du allerede kunde?

Dersom du ble kunde av Halden brannvesen før desember 2019, må du fylle ut og sende inn et skjema til oss. Dette skyldes endringer i organiseringen av alarmløsningen. Har du mottatt brev om dette, så finner du det aktuelle skjemaet i høyre kolonne eller ved å klikke her. Er du blitt kunde senere, trenger du ikke tenke på dette. 

Vil du bli kunde?

Har du bestemt deg for at din bedrifts eiendom bør ha så god brannsikkerhet som det er mulig å få, så må du følge disse punktene:

  1. Bedriften trenger å ha et brannvarslingsanlegg med alarmsender og nøkkelsafe. Det må eier bestille direkte fra en autorisert leverandør. Informasjon om godkjente alarmanlegg og leverandører av dette finner du via AddSecure

  2. Leverandøren sørger for at en montør setter opp anlegget, bestiller linje hos AddSecure og tester at alt fungerer korrekt opp imot AddSecure og Øst-110 IKS.

  3. Når alarmanlegget er montert og testet, må bedriften registrere seg som ny kunde hos Halden brannvesen. Det må gjøres via dette skjemaet. Brannvesenet kan ikke rykke ut før dette er på plass.

  4. Når alarmanlegg er ferdig montert og eier er registrert som kunde hos Halden brannvesen, må kunden også bestille kontroll og programmering av nøkkelsafe fra Halden brannvesen. Det må gjøres via dette skjemaet.

  5. Kunden får beskjed om alt er i orden eller om noe må utbedres. Hvis alt er som det skal, vil alarmen settes i drift hos Øst 110 IKS. Ved utløst alarm vil nå lokalt brannvesen rykke ut.

Mer informasjon

  • Hva koster dette? Klikk her for prisliste. 
  • Du finner alle relevante skjemaer for ditt kundeforhold i høyre kolonne på denne siden.
  • Vil du vite mer om hvordan brannvarslingsanlegg fungerer, hvilke montører som kan levere slike anlegg eller andre tekniske spørsmål – se Addsecure sine nettsider. 
  • Dersom du er usikker på hvilket brannvesen som dekker din eiendom, bør du lese om alarmtjenester på Øst-110 sine nettsider. 
  • Du finner kontaktinformasjon til Halden brann- og feiervesen i høyre kolonne dersom du har andre spørsmål om våre tjenester.


Knapp - Bekymret for brannsikkerheten.jpg

 Kontakt

 

 Skjema

 

 Eksterne lenker

 

Opprettet: 19.04.2018 14:59

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar