Månedsbrev for oktober
Hei alle sammen.
Mye har skjedd på kort tid på SFO og jeg vil skryte av alle barn og ansatte som har vært så tilpasningsdyktige og positive til endringer som har måttet skje i hverdagen for å få til vårt flotte nye kjøkken.
Vi har måttet være andre steder på huset og tilbragt mye tid ute. Vi hadde heldigvis været med oss uken før høstferien og uka etter det. I uteskoleuken var været knall og barna har kost seg veldig hele uken. Rød i mosen og litt bållukt har ligget i lufta på SFO hver dag. Det å fortsette dagen ute etter uteskoleuken har bare vært bra. De har kost seg med hoppetau, musikk, sykler, fotball, 4-ærn, dødball og andre morsomme aktiviteter.
I høstferien har vi vært i 1.klasserommene og oppe i 3.klasserommet. Tegning og perling er en stor favoritt på alle trinn. Mange velger denne aktiviteten. Spill og pluss pluss er fortsatt like populært blant 3. og 4.trinn. Nå observerer vi at pluss pluss blomstrer nede også. Før skolen er alle felles nede og pluss pluss gjengen har nok hatt en stor påvirkning her. Elever i 1.trinn spør om enkelte elever i 4.trinn har kommet og det er hyggelig. Vennskap og felles interesser på tvers av trinn. Felles interessen er nemlig Pokemon og MineCraft. Fingerhekling er også et stort tema og vi har en fast gruppe som jobber som bare det for å komme seg helt rundt skolen 😊
K-pop tegninger, K-pop perling og K-pop sangene til filmen har vært en stor trend, men akkurat nå er det Halloween som naturligvis er i vinden. Med tegninger, perling av spøkelser, gresskar, flaggermus og zombier er det storproduksjon av og styrkejernet holdes varmt hele dagen.
I høstferien hadde vi en fantastisk tur i skogen. Vi laget pinnebrød med litt syltetøy, pølser med lompe og barna fikk prøvd å spikke med ordentlige kniver. Det var en veldig populær aktivitet. Hvis noen har noen ekstra kniver hjemme dere vil donere bort, sier vi JATAKK 😊 Vi laget også spindelvev med pinner og garn som vi hadde med. Det er så morsomt å se hvor forskjellig alle sammen blir. Det som er fint med å flytte til en annen arena er at leken blir mer felles og nye vennskapsbånd knyttes. Der blir barna «tvunget» til å bruke fantasien og vi på SFO skal støtte barnas naturlige nysgjerrighet og lyst til å skape og være kreative, engasjerte og utforskende. Innholdet, arbeidsformene og det fysiske miljøet i SFO skal støtte opp under barnas lyst til å leke, skape, utforske og mestre. Gjennom å klatre i trær som apekatter, groper som er gjemmesteder, pinner som blir sverd, skatter som blir funnet er fantasien og kreativiteten på topp. Det å sette seg sammen med et barn og ha gode samtaler rundt bålet er også veldig verdifullt.
Anki og Kaja hadde spøkelsestime på biblioteket og det var skikkelig stemning der med slukket lys, tente kubbelys og en akkurat passe skummel historie. Noen elever kom tilbake fordi de synes det var litt for skummelt og da vi jeg tørre å påstå at oppgaven er meget godkjent. Gymsal er en veldig populær arena til voksentyrt lek og frilek. Vi er der en gang i uken, men når det da var fritt frem i gymsalen i høstferien, valgte vi å være der hele formiddagen i stedet for ute tid. Som barna koste seg. I full aktivitet, ingen konflikter og bare glade, aktive barn som delte med hverandre, lekte sammen, oppdaget nye idretter og sist, men ikke minst pushet seg selv i motoriske utfordringer. For en glede og stolthet de viser når de sprenger sine egne grenser 😊 Om og om igjen til de føler seg trygge nok til å ta enda et skritt videre 😊Vi er heldig som får jobbe med barna deres og være med på ordentlig ekte glede!
Mestringsfølelse hos barn styrkes ved at de får oppleve å mestre utfordringer og nye ting i i hverdagen, som for eksempel ved å få prøve selv under veiledning. Voksne kan bidra gi støtte og oppmuntring. Gjentatte mestringsopplevelser gir barnet selvtillit og tro på egne evner, noe som motiverer til ny læring.
For tiden jobber vi med ryddeprosessen. Leker blir borte fordi det blir lagt tilbake der det skal være. Noen tar arket de har tegnet på og lar alt annet stå igjen av blyanter som ligger på gulvet og bordet. Det samme gjelder perler. Vi har jobbet mye med dette i uteleken, det har hjulpet, men vi må ta tak i dette i inneleken også. Barn som blir hentet MÅ hjelpe til å rydde litt, ellers sitter den siste igjen og må rydde alt. Det oppleves urettferdig. Barn skal rydde for å lære verdifulle ferdigheter som ansvar, organisering og mestring, noe som bidrar til å redusere stress og øke selvtilliten. Det bidrar også til et triveligere og mer funksjonelt miljø for alle, da et ryddig hjem gir mer mental ro og gjør det enklere å fokusere.
Ting vi jobber med og minner på er:
Læring og utvikling
- Ansvar og organisering: Rydding lærer barn å ta ansvar for sine egne ting og å organisere dem på en systematisk måte, slik at alt har en fast plass.
- Mestring og selvtillit: Når barn mestrer oppgaven med å rydde, øker deres mestringsfølelse og selvtillit, noe som gjør dem bedre rustet til å takle andre utfordringer.
- Ferdighetsutvikling: Å rydde er en ferdighet som må øves på, akkurat som dans eller andre aktiviteter. Ved å delta og få veiledning, lærer barnet gradvis hvordan man rydder effektivt.
Mental og fysisk velvære
- Mindre stress: En ryddig lekearena skaper et roligere miljø som fører til mindre stress og mer mental ro for både barn og voksne.
- Bedre konsentrasjon: Et ryddig miljø reduserer støy og distraksjoner, noe som gjør det enklere for barn å konsentrere seg om lek og andre aktiviteter.
- Fysisk rom: Rydding frigjør fysisk plass, noe som gir mer rom for lek, kreativitet og andre hobbyer.
Et eksempel: I går tok vi skikkelig ta i dukkekroken og la mat i lekekassen, sorterte dukke klær og flyttet møbler tilbake der de skulle være. Når alt var ferdig var det stor glede og kommentarer som «Så fint det ble» og «nå har vi bedre plass»
Fellesskap og deling
- Sosialt ansvar: Barn lærer at de er en del av et fellesskap og at det er deres ansvar å bidra til å holde fellesarealer ryddige.
- Kunnskap om deling: Ryddeprosessen kan brukes til å lære barn om verdien av å dele, for eksempel ved å gi bort ting de ikke lenger bruker til andre som har mindre.
Været er i ferd med å gå over til vinterårstiden og det er VIKTIG at barn har riktig og nok klær til vær. Ha nok skift på plassene og ta med bløtt og skittent tøy hjem.
Snart vil det blir sendt ut påmelding til juleuka på SFO. SFO er åpent 22.desember, 23.desember, 29.desember og 30.desember. For dere som IKKE har 100 % og har behov for SFO, må kjøpe enkeltdager.
Ønsker dere en fin november måned med forberedelser til jul 😊
En siste beskjed er at melkegangen kun skal brukes til personalet. Barn på SFO eller andre elever skal ikke bruke denne inngangen.
Dagsbeskjeder må inn på Visma innen 12.30 hver dag.
Hvis det er noe dere lurer, vil si i fra om eller ønsker mer informasjon, ikke nøl med å ta kontakt med oss.
Mvh alle oss voksne på SFO 😊
Kontakt informasjon SFO-leder:
SFO mobil 48295495
SFO kontor 69194107
SFO GUL 69194108