Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft

Alle som får en kreftdiagnose, blir inkludert i Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft.

Pakkeforløpet består av et tilbud om samtaler for å få frem pasientens behov for tjenester og oppfølging ut over selve kreftbehandlingen. Det er pasientens livssituasjon, og hva som er viktig for pasienten, som skal stå i fokus.

Det er et mål at pasienten opplever et velorganisert og forutsigbart forløp basert på sine behov for oppfølging. Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft skal bidra til dette gjennom å gi pasienten tilbud om samtaler med kartlegging av sine behov på ulike tidspunkt i pasientforløpet sitt.

Hva pakkeforløpet består av

Pakkeforløpet består av tre samhandlingspunkter hvor pasient tilbys en samtale hvor pasientens behov kartlegges. Samtalene omhandler behov som går ut over selve kreftbehandlingen. Dersom pasient trenger oppfølging, vil informasjon om dette gis til de som skal følge opp pasient.

I forbindelse med behovskartleggingen benyttes et behovskartleggingsverktøy, som heter termometer for grad av påkjenning.   (PDF, 275 kB)

Pasientbrosjyre - Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft

Pasienter vil få tilbud om samtalene

• i sykehuset etter påvist kreftdiagnose
  • i kommunen ca. 3-4 måneder etter påvist kreftdiagnose
  • i kommunen ca. 12-18 måneder etter påvist kreftdiagnose

Aktuelle temaer i samtalene

Det bør gjennomføres en samtale med pasienten om pasientens livssituasjon utover kreftbehandling og oppfølging etter at pasienten er informert om sin kreftdiagnose.

Det vil variere når det passer å gjennomføre en slik samtale. Samtalen skal ta hensyn til pasientens situasjon på det aktuelle tidspunktet, herunder pasientens mulighet for å gjennomføre en behovskartlegging.

Emneområdene i tabellen under er gode veiledere for en samtale.

Arbeid, utdanning, sosiale og økonomiske forhold

Fysisk aktivitet, funksjon, læring og mestring

Fysisk og psykisk helse

Hjelp, tilrettelegging og rehabilitering

Søk om helsetjenester

Et pakkeforløp er et standard pasientforløp som beskriver organisering av utredning og behandling, kommunikasjon/dialog med pasient og pårørende, samt ansvarsplassering og konkrete forløpstider.

Halden helsehus