Om fritak fra opplæringsplikten
Barn har rett og plikt til grunnskoleopplæring i ti skoleår. Kommunen kan vedta å frita en elev for opplæringsplikten dersom hensynet til eleven tilsier det. Dette følgjer av opplæringsloven § 2-2.
Regelen gjelder ikke bare for elever med alvorlig nedsatt funksjonsevne eller alvorlige sykdommer, men kan også brukes til å la elever med stort læringspotensial hoppe over et eller flere trinn. Regelen åpner også for fritak fra deler av opplæringen.
Elever som er fritatt for opplæringsplikt, mister ikke opplæringsretten. Det betyr at elevene har rett til å komme tilbake for å fullføre grunnskolen på et senere tidspunkt. Fritak fra opplæringsplikten begrenser heller ikke retten til videregående opplæring når eleven er over grunnskolepliktig alder.
Hvem kan søke, og hvilke vilkår må være oppfylt?
Kun foreldre/foresatte med foreldreansvar kan søke.
Følgende vilkår må være oppfylt for at kommunen skal kunne helt eller delvis frita en elev fra opplæringsplikten:
• Skriftlig samtykke: Begge foreldre må signere søknaden dersom begge har foreldreansvar.
• Elevens behov: Det må foreligge særlige hensyn. Det kan dreie seg om alvorlig nedsatt funksjonsevne eller alvorlige sykdommer.
• Sakkyndig vurdering: PP-tjenesten må dokumentere at fritak er til elevens beste. Det kan være relevant for PP-tjenesten å innhente opplysninger om barnets helsesituasjon.
Fyll ut søknad om fritak fra opplæringsplikten. Det er viktig at alle punktene fylles ut.
Utfylt og signert søknadsskjema sendes pr. post til Halden kommune…
Mulige konsekvenser av fritak fra opplæringen
• Fritak kan påvirke elevens grunnkompetanse/ faglige utvikling i grunnopplæringen. Det kan også påvirke eleven struktur og forutsigbarhet i hverdagen.
• Fritak kan påvirke elevens muligheter i videregående opplæring. Mangel på kompetanse i fag og ferdigheter fra grunnskolen kan gjøre det tungt å følge læreplanmålene senere. Mangel på opplæring i enkelte fag kan påvirke valgmuligheter i videregående opplæring.
• Fritak kan påvirke elevens sosiale relasjoner og opplevelse av inkludering i fellesskapet. Fritak innebærer ofte langt høyere fravær fra skolemiljøet. Elever mister daglig samhandling med jevnaldrende og voksne, noe som kan forsterke sosial isolasjon, redusere motivasjon og ernære skoleangst på sikt.
• Fritak skal ikke fungere som alternative eller kompenserende tiltak for reelle tilretteleggingstiltak. Fritak skal ikke vurderes for å avhjelpe skolen eller systemet i en komplisert og fastlåst situasjon. Det er også særlig viktig at fritak ikke blir brukt for å unngå å følge opp skolemiljøforhold eller helse-/omsorgsrutiner.
Mindre inngripende tiltak må vurderes og bør prøves ut først
Fritak fra opplæringsplikten gis bare i helt spesielle unntakstilfeller, først og fremst der det er urimelig overfor eleven å gjennomføre opplæringsplikten. Terskelen for fritak er høy og er først og fremst aktuelt der gjennomføringen av opplæringsplikten vil virke urimelig overfor eleven fordi eleven er alvorlig syk eller har betydelig nedsatt funksjonsevne og ikke er i stand til å få opplæring hjemme eller på helseinstitusjon.
Kommunen og skolen skal strekke seg langt for å ivareta retten til opplæring for elevene med alvorlig nedsatt funksjonsevne eller alvorlige sykdommer. Før man vurderer om det skal gis fritak fra opplæringsplikten, må følgende tiltak være vurdert og bør være prøvd ut:
• Tilpasninger og støtte innenfor tilpasset opplæring etter opplæringsloven § 11-1
• Individuelle tilrettelegginger etter opplæringsloven §§ 11-4 til 11-6
• Opplæring et annet sted enn på skolen, f.eks. i eller utenfor hjemmet, jf. opplæringsloven §§ 2-1- og 2-2. Må stadfestes i sakkyndig vurdering og vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringsloven § 11-6.
• Fjernundervisning i særskilte tilfeller etter opplæringsloven § 14-4
• Skolemiljøtiltak etter opplæringsloven kapittel 12. Særlig i saker om omhandler skolevegring og skolemiljøsaker, er det viktig å vurdere hvilke andre tilretteleggingstiltak som kan hjelpe eleven tilbake til opplæringen og skolen.
• Opptrappingsplan ved skolefravær, jf. opplæringsloven § 10-6 og Handlingsplan for oppfølging av skolefravær
Kontakt skolen og PP-tjenesten tidlig for å sikre at alle tiltak er utprøvd før en eventuell søknad om fritak.
Her kan du finne søknadsskjema om fritak (DOCX, 2 MB)