Lokal forskrift om hovedmål ved den enkelte skole

Kommunen skal gi forskrift om hvilket skriftspråk, bokmål eller nynorsk, som skal være hovedmålet ved hver skole.

Skolen skal bruke hovedmålet i den skriftlige opplæringen. Unntaket er opplæringen i sidemål (nynorsk), engelsk og andre språkfag. Skolen skal bruke hovedmålet i den skriftlige kommunikasjonen med elevene og foreldrene. I den muntlige opplæringen avgjør elevene og lærerne selv hvilket talemål de vil bruke. Lærerne og skoleledelsen skal ta mest mulig hensyn til talemålet til elevene i ordvalg og uttrykksmåter.
Det stilles krav om en rådgivende folkeavstemning ved skifte av skriftspråk i grunnskolen. Hvem som har stemmerett, blir regulert i forskriften.

Kommunene skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før forskriften vedtas. Forskrifter skal på høring, slik at de som vil bli berørt får en mulighet til komme med sine synspunkter. Når høringsfristen er avsluttet og man har tatt stilling til innspillene, skal forskriften vedtas av Halden kommunestyre.
Alle som ønsker det, kan sende svar og innspill på høringen. Høringsfrist: 16. mai 2024.

Les mer om høringen i høringsskrivet: Høringsskriv - Forskrift om hovedmål i de offentlige grunnskolene i Halden kommune (PDF, 81 kB)

Se forslaget til forskrift: Forskrift om hovedmål i de offentlige grunnskolene i Halden kommune (PDF, 106 kB)

Her kan du svare på høringen: Trykk her for å lenke til høringsskjema