Lokal forskrift om permisjon fra skolen

Kommunen skal gi forskrift om permisjon fra skolen.

Formålet med den kommunale forskriften er å sikre lik praksis rundt behandling av permisjonssøknader, bidra til å gjøre regelverket mer forutsigbart for de som søker permisjon og bidra til å redusere omfanget av fravær. Barn og unge i Norge har både rett og plikt til grunnskoleopplæring. Loven åpner for at skolen kan gi en elev permisjon fra opplæringen. Permisjon er et unntak fra plikten til grunnskoleopplæring, og innvilget permisjon regnes som et dokumentert fravær.
I ny opplæringslov er den øvre grensen på inntil to uker sammenhengende fjernet. Kommunene står heretter fritt til om de ønsker å fastsette en øvre grense for lengden på og på antallet permisjoner. Kommuner som ønsker det, kan fortsatt ha en øvre grense for permisjon på to uker i de lokale forskriftene sine. Skoleåret består av 190 skoledager. Halden kommune ønsker at elever har så lite fravær fra opplæringen som mulig. Halden kommune har derfor satt begrensninger i hvor mange dager en elev kan innvilges permisjon. Disse grensene samsvarer med nærliggende kommuner. Forutsetningen for at skolen skal kunne gi en elev permisjon, er om eleven får en opplæring som samlet sett er forsvarlig

Kommunene skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før forskriften vedtas. Forskrifter skal på høring, slik at de som vil bli berørt får en mulighet til komme med sine synspunkter. Når høringsfristen er avsluttet og man har tatt stilling til innspillene, skal forskriften vedtas av Halden kommunestyre.
Alle som ønsker det, kan sende svar og innspill på høringen. Høringsfrist: 16. mai 2024.

Les mer om høringen i høringsskrivet: Høringsskriv - Forskrift om permisjon fra skolen i Halden kommune (PDF, 81 kB)

Se forslaget til forskrift: Forskrift om permisjon fra skolen i Halden kommune (PDF, 139 kB)

Her kan du svare på høringen: Trykk her for lenke til høringsskjema