Lokal forskrift om skole- og feriedager (skolerute) 2024-2025

Kommunen skal gi forskrift om skole- og feriedager, ofte kalt skolerute.

Opplæringa skal strekke seg over minst 38 uker innenfor ei ramme på 45 sammenhengende uker i skoleåret. Skoleruta må være slik at skolen kan gjennomføre nasjonale prøver og eksamen. Fylkeskommunen har ansvar for å organisere skoleskyssen. Kommunene skal ta organisering av skyss med i vurderingene når skolerute og skolens start- og sluttider fastsettes.

Kommunene skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før forskriften vedtas. Forskrifter skal på høring, slik at de som vil bli berørt får en mulighet til komme med sine synspunkter. Når høringsfristen er avsluttet og man har tatt stilling til innspillene, skal forskriften vedtas av Halden kommunestyre.
Alle som ønsker det, kan sende svar og innspill på høringen. Høringsfrist: 16. mai 2024.

Les mer om høringen i høringsskrivet: Høringsskriv - Forskrift om skolerute 2024-2025 i Halden kommune (PDF, 84 kB)

Se forslaget til forskrift: Forskrift om skolerute 2024-2025 i Halden kommune (PDF, 128 kB)

Her kan du svare på høringen: Trykk her for lenke til høringsskjema