Lokal forskrift om skolefritidsordning (SFO)

Kommunen skal gi forskrift om skolefritidsordning (SFO).

I gjeldende opplæringslov er det en plikt for kommunen å ha vedtekter for SFO. I ny lov er kommunen pliktig til å ha reglene for SFO i en forskrift.  Forskriften skal ha regler om eierforhold, opptaksmyndighet, opptakskriterium, opptaksperiode og oppsigelse, foreldrebetaling, leke- og oppholdsareal, åpningstider og personale og ledelse.
Kommunen skal ha tilbud om SFO før og etter skoletid for elever på 1. til 4. trinn og for elever med særlige behov på 1. til 7. trinn. Kommunen skal legge til rette for lek og kultur- og fritidsaktiviteter i SFO. I SFO skal barna få omsorg og bli passet godt på, og barn med nedsatt funksjonsevne skal få gode utviklingsvilkår.

Kommunene skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før forskriften vedtas. Forskrifter skal på høring, slik at de som vil bli berørt får en mulighet til komme med sine synspunkter. Når høringsfristen er avsluttet og man har tatt stilling til innspillene, skal forskriften vedtas av Halden kommunestyre.
Alle som ønsker det, kan sende svar og innspill på høringen. Høringsfrist: 16. mai 2024.

Les mer om høringen i høringsskrivet: Høringsskriv - Forskrift om skolefritidsordning (SFO) i Halden kommune (PDF, 90 kB)

Se forslaget til forskrift: Forskrift om skolefritidsordning (SFO) i Halden kommune (PDF, 200 kB)

Her kan du svare på høringen: Trykk her for lenke til høringsskjema