Søknad og SFO-plass

Skolefritidsordningen legger til rette for lek, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna.

Søknadsfrist til hovedopptak er 1. april.

Søk om SFO-plass

Du kan søke om plass for barnet ditt i SFO på den skolen barnet er elev.  SFO er et fritidstilbud før og etter undervisning for elever på 1. - 4. trinn og for elever med spesielle behov på 5. - 7. trinn.

Eleven må være bosatt i kommunen og innmeldt ved en kommunal skole.

Plasstyper og åpningstider

SFO har sommerstengt fire sammenhengende uker tilpasset juli måned.  Julaften og nyttårsaften holdes stengt. Onsdag før skjærtorsdag stenger ordningen kl. 12.00. Skolefritidsordningen er stengt 5 dager i året i forbindelse med kurs– og planleggingsdager for personalet.

Halden kommune tilbyr disse plassene og åpningstidene fra 1. august 2024:

Plasstyper og priser

Plasstype Oppholdstid Pris kombinert med 12 timer gratis Ordinær pris
100 prosent Hele åpningstiden 1.583 kroner 3.165 kroner
60 prosent (3 dager i uken) Hele åpningstiden tre faste dager i uken** 318 kroner 1.900 kroner
Morgenplass 07.00-skolestart** 0 kroner 1.265 kroner
Ettermiddagsplass Fra skoleslutt - 16.30** 818 kroner 2.400 kroner
Gratis kjernetid* 2,5 timer fra skoleslutt, hver dag** 0 kroner 0 kroner

Dette er priser per måned.

*Vi tilbyr 12 timer gratis hver uke på de trinnene hvor dette er vedtatt av Stortinget.

**Tidspunktene for plasstypene gjelder også i skolens ferier. Start og sluttidspunkt kan variere noe fra skole til skole med tanke på når skoledagen starter og slutter.

Ved 60 prosent plass må det avtales før start hvilke tre dager man ønsker å benytte i løpet av året. Det må være de samme tre dagene hver uke.

Ordningen 12 timer gratis SFO hver uke

Plasstypen gratis kjernetid vil være 2,5 timer hver dag etter skoletid. I ferier vil det være de samme tidspunktene som kan benyttes. I ferier har eleven kun rett til 12 timer gratis SFO i uken.

Ordningen gir et fratrekk på 50 prosent av full pris. Ordningen kan kombineres med andre plasstyper, og det gis da fratrekk på den plasstypen barnet har.

Fra skoleåret 2024/2025 får alle elevene på 1., 2. og 3. trinn 12 timer gratis SFO hver uke.

Si opp SFO-plass

Plassen opphører automatisk når barnet går ut av 4. trinn.

• Dette gjelder fram til og med 31. juli 2024: Gjeldende vedtekter følges fram til denne datoen.
  • Dette gjelder fra og med 1. august 2024: Oppsigelsestiden fastsettes til 1 måneder, som gjelder fra den 1. i måned etter du sier opp plassen.  Hvis plassen skal reduseres eller sies opp i perioden 1. mai til 31. juli, må dette gjøres innen 1. april.

Dersom en SFO-plass misligholdes ved manglende betaling, kan Halden kommune si opp plassen. Unnlatelse av oppholdsbetaling i to måneder medfører at eleven mister plassen. Oppsigelsestiden er 14 dager fra den dagen brevet er mottatt.

Vedtekter

Skolefritidsordningen i Halden kommune drives etter vedtekter vedtatt av kommunestyret, lokale tilpasninger og de krav som er fastsatt i Opplæringsloven § 13 – 7.