Endringsordrekrav fra AF Gruppen

Halden kommune har mottatt to større endringsordrekrav i Os-prosjektet. Disse to endringsordrekravene er fra totalentreprenøren i prosjektet AF Gruppen.

I den grad AF mener det er forhold i prosjektet som gir dem rett til å kreve endringer fra byggherre, for eksempel ekstra tid og/eller kostander, så skal AF fremsette dette som endringsordrekrav.

AF har sendt endringsordrekrav om dekning av ekstra kostnader fordi AF mener Halden kommune har ansvaret for en beregnet økning av forurensede masser i grunnen utover de tidligere anslag som var basert på grunnundersøkelser innhentet av kommunen før kontraktsinngåelsen. AF har også sendt endringsordrekrav om dekning av ekstra kostnader fordi AF mener deres arbeid er forsinket som følge av forhold som byggherre har ansvaret for. AF har særlig begrunnet dette kravet med henvisning til en prosess for rivning av gangbrua over fylkesveien. Til sammen utgjør kravene om tillegg fra AF cirka 100 millioner kroner.

- Halden kommune ønsker en ekstern gjennomgang av disse kravene, og har følgelig engasjert advokat, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

Det er Advokatfirmaet Negota som skal bistå Halden kommune med å gjennomgå kravene fra AF.

- Vi er engasjert av Halden kommune for å bistå med å vurdere gyldigheten og eventuelt omfanget av kravene kommunen har mottatt fra AF, sier Pål Are Sund, managing partner i Negota.

Formannskapet i Halden kommune ble orientert om denne saken torsdag kveld. Møtet ble holdt bak lukkede dører, fordi detaljer i saken er unntatt offentlighet.

Se Os-prosjektets egen informasjonsside her