Kulturnæring i Halden ​​​​​​​

Hvordan skal Halden bli en foregangsby innen kulturbasert verdiskaping? Esben Hoff og Jan Erik Raanes har gitt sine anbefalinger.

Dette er en rapport fra kulturbyen Halden, om aktørenes og politikkens ambisjoner for framtiden. Denne rapporten må derfor leses som et innspill til støtte for en by som vil skape noe nytt.

Inkluderende

Dette handler om mye, men mest om hvordan vi skal skape det meningsfulle, inspirerende og inkluderende Halden - et godt liv for innbyggerne og en by som kan utgjøre en forskjell og en samfunnsbyggende kraft for det store fellesskapet.

Denne rapporten har ikke alle svar – på langt nær, men den har forstøkt å anspore til økt fokus på Haldens kreative og kulturelle virksomheters kvaliteter – og muligheter. Rapporten inneholder en gjennomgang av de kulturelle og kreative næringers framvekst, som politikkområde og som markeds- og samfunnsøkonomiske virksomheter.

Utvikling

Rapporten skal bidra til å øke Halden kommunes mulighet til å iverksette målrettede tiltak for utvikling av byens kulturelle og kreative næringer. Her er både kunnskap om kulturelle næringer generelt og kjennskap til Haldens ulike aktører, en forutsetting for å lykkes. På bakgrunn av dette er deler av byens potensiale identifisert. Den bringer for dagen disse næringenes verdiskapingspotensialer, men også de samfunnsmessige verdier og roller som disse virksomhetene tilbyr byen.

Det er ingen enkel løsning sette i spill de kulturelle og kreative krefter i Halden, det forutsetter imidlertid en åpen holdning til et bredt anlagt opplegg for samtaler etterfulgt av et forpliktende samarbeid. Det er med andre ord behov for gode strategier og tydelig ledelse som evner å forankre dette i alle deler av bysamfunnet. Mange har en jobb å gjøre, både i politikken, i forvaltningen og i kultur- og næringslivet.

Finne gode løsninger

Byen har et spennende kulturliv og et byrom som ligger godt til rette for å skape synergier, gjennom transformasjon og tilkobling mellom det godt etablerte og en framtidig, frisk nyskapning. Det er ledige lokaler i Halden – og det er en ledig plass for Halden som en internasjonal foregangsby innen kunst- og kulturbasert byutvikling. En bør ikke fylle tomme lokaler med hva som helst – en bør ikke bare meisle ut en byromstrategi, en bør lete etter ideer om hvordan Halden kan bli viden kjent som et spennende laboratorium for samfunnsbygging.

Da trenger en mot til å satse, Halden trenger visjoner – og Halden trenger tydelig mål, pådrivere og prosesser som søker etter de beste løsninger. Vi tror Halden har det som trengs, her er mange gode fortellinger om tidligere bragder, mange spennende fag- og kompetansemiljø, gode folk på mange lønningslister, gode folk med stor fri vilje til å gjøre en innsats med applaus som betaling – alle har de valgt den flotte byen som sin livsarena.

Dette er en flott by, passe stor - passe liten, det er ingen grunn til at Halden ikke skal lykkes.

Les hele rapporten her (PDF, 10 MB)