Årsplan for Berg SFO 2024/2025

Årsplan for Berg SFO 2024/2025

ÅRSPLAN FOR BERG SFO 2024-2025

Vi skal fremme læring og utvikling gjennom trygghet og trivsel

1.INNLEDNING

Skole og fritidsordningen er et inkluderende omsorgs og fritidstilbud for elever på 1-4 trinn i grunnskolen. I tillegg gjelder ordningen også for elever med særskilte behov på 5-7 trinn. Tilbudet blir gitt utenom den obligatoriske skoledagen.

SFO skal bygge sin praksis på grunnleggende verdier som er felles i formålsparagrafene til barnehagen og opplæringen. Verdigrunnlaget skal formidles og praktiseres i alle deler av arbeidet i SFO og prege innholdet og arbeidsmåtene. Innholdet og aktiviteter skal utarbeides i samarbeid med barna og foresatte og ha hovedvekt på LEK, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, interesse og funksjonsnivå i barnegruppen. Barn med særskilte behov skal gis gode utviklingsmuligheter. Barna skal få omsorg og tilsyn på SFO og alle skal kjenne seg trygge. SFO skal være en sosial arena for barna, der alle skal få oppleve vennskap og det å bli inkludert.

Vi legger Rammeplanen for skole og fritidsordningen, (2022) opplæringsloven (2020), samt Halden kommunes vedtekter for SFO (2024) til grunn for planlegging og organisering ved Berg SFO.

Med utgangspunkt i gjeldende lovverk og planer har vi utarbeidet årsplanen for Berg SFO. Årsplanen skal synliggjøre vårt arbeid med å omsette verdigrunnlaget i rammeplanen til praksis.

Årsplanen skal også gi informasjon til foresatte og være et arbeidsredskap for de ansatte på SFO

 

2. VERDIGRUNNLAGET

BARNDOMMENS EGENVERDI

Barndommen har sin egenverdi, og SFO skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og tilsyn, samtidig som det gis rik mulighet for meningsfull fritid og lek. SFO skal bidra til trivsel og glede i selvvalgt lek og tilrettelagte aktiviteter, og gi rom for rekreasjon og hvile. Barnets beste skal alltid være et grunnleggende hensyn. Barn har rett til å uttale seg om forhold som berører dem, og barnets synspunkter skal vektlegges i samsvar med alder og modenhet. SFO skal bidra til barnas mestring og opplevelse av egenverd.

På Berg SFO har vi søkelys på overgangen fra barnehage til skole og SFO. SFO er tett knyttet sammen med 1. trinn både i lokaler og personal og vi har fokus på en god og trygg start. På Berg SFO møter vi alle barn på en omsorgsfull og respektfull måte. Vi setter av tid til de tilrettelagte aktivitetene og ser verdien den frie og selvvalgte leken. Barna påvirker planlegging og innhold i SFO gjennom daglige samtaler og faste barnemøter.

TRYGGHET OMSORG OG TRIVSEL

SFO skal ivareta og møte barnas behov for omsorg, trygghet, trivsel, tilhørighet og anerkjennelse. Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel og for utvikling av empati. I SFO skal det enkelte barn bli sett og få støtte til å utvikle empati og vise omsorg for andre. Barn skal både få omsorg og gis muligheter for å gi omsorg.

SFO skal fremme barnas fysiske og psykiske helse og bidra til at de opplever glede og mestring. SFO skal støtte utviklingen av trygge og gode relasjoner barna imellom, mellom barna og personalet og mellom personalet og barnas foreldre. SFO skal fremme inkludering og bidra til at alle barna har mulighet til å utvikle vennskap. Barna skal få støtte til å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til både aktivitet og hvile i løpet av tiden de tilbringer i SFO.

 

På Berg SFO skal vi være trygge, tydelige og omsorgsfulle voksne som ser og anerkjenner alle barn. Vi skal se og lytte til alle barn. Vi skal være opptatt av og være engasjert i barnas lek inne og ute. På Berg SFO er vi voksne som muliggjør og er veiledere for utvikling av vennskap og inkludering. Vi skal planlegge og gjennomføre SFO dagen slik at vi legger til rette for aktiviteter inne og ute, aktivitet og hvile.

MANGFOLD OG INKLUDERING

Respekt for ulikhet og anerkjennelse av mangfold skal legges til grunn for arbeidet i SFO. Gjennom å anerkjenne barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer kan SFO bidra til at barna får utvikle et positivt forhold til seg selv og til egen og andres kultur og erfaringsbakgrunn. SFO skal legge til rette for at samiske barn kan bevare og utvikle sitt språk og sin kultur. SFO skal innrettes slik at alle barn får gode utviklingsvilkår, uavhengig av barnas forutsetninger og behov for tilrettelegging, og bidra til at alle barn er en del av et inkluderende fellesskap.

På Berg SFO skal alle barn ha mulighet til å delta og bidra til felleskapet ut fra sine forutsetninger. På Berg SFO ser vi mangfold som en ressurs og ser verdien i at vi er ulike. Vi ønsker at barna skal oppleve at de er en del av et felleskap og at de skal kjenne at de er en viktig del av Berg SFO uansett alder, kultur eller bakgrunn.

SKAPERGLEDE, ENGASJEMENT OG UTFORSKERTRANG

Ved å ta utgangspunkt i barnas skaperglede, engasjement og utforskertrang skal SFO gi en god ramme for helhetlig utvikling og læring. Læring i SFO foregår først og fremst gjennom lek, selvvalgte aktiviteter og samhandling med andre barn og med SFOs personale. SFO skal anerkjenne at å leke er en typisk væremåte blant barn, og at leken har en egenverdi. SFO skal prioritere tid og rom for lek.

SFO skal støtte barnas naturlige nysgjerrighet og lyst til å skape og være kreative, engasjerte og utforskende. Innholdet, arbeidsformene og det fysiske miljøet i SFO skal støtte opp under barnas lyst til å leke, skape, utforske og mestre.

På Berg SFO har vi leker og utstyr lett tilgjengelig for å stimulere til skaperglede, engasjement og utforskertrang. Vi oppmuntrer til kreativ bruk av leker og materialer og tenker at den kreative prosessen er viktigere enn produktet. Hos oss er den fri leken ute og inne viktig! De voksne på berg SFO har et særlig ansvar for å tilrettelegge for nye og varierte aktiviteter og opplevelser i den tiden barna er på SFO. 

DEMOKRATI OG FELLESKAP

SFO skal fremme demokrati, motarbeide alle former for diskriminering og bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og likeverd. SFO skal bidra til at barn møter og ser verdien av et likestilt samfunn der alle har mulighet til å bli sett og hørt. Barna skal oppmuntres til deltakelse i fellesskapet. Barna skal få støtte til å inkludere andres perspektiv, håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet og finne felles løsninger. Gjennom å delta i fellesskap får barna øve på å tilpasse seg andre, men også sette egne grenser og uttrykke egne behov. Barn har rett til medvirkning tilpasset deres alder og forutsetninger, inkludert i arbeidet for et trygt og godt fysisk og psykososialt miljø.

På Berg SFO skal alle barn oppleve å bli hørt og sett uansett oppholdstid. Vi har faste barnemøter der barna selv bestemmer mye og påvirker innholdet i SFO. Vi har egne regler for Berg SFO, der barna også skal bidra. Vi snakker felles om vennskap og om hvordan vi har det, og jobber forebyggende mor all form for utenforskap og ekskludering.

 Barna får selv bestemme hvilke aktiviteter de skal være med på. Vi har rullering på fellesaktiviteter slik som forming, gym og drama-grupper.

 

BÆREKRAFTIG UTVIKLING

Bærekraftig utvikling omfatter sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. SFO skal støtte opp under verdier, holdninger og handlinger som fremmer en bærekraftig utvikling. SFO skal støtte barna i å utvikle naturglede og i å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. SFO skal oppmuntre barn til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst, vise solidaritet og ta veloverveide valg.

På Berg SFO undrer vi oss sammen over hva som skjer i naturen rundt oss. Vi samtaler om hvordan vi kan ta vare på nærområdet vårt og viktigheten av å tenke miljøvennlig i hverdagen. Vi skal lære å ta vare på leker og utstyr vi har på SFO og ha fokus på gjenbruk av blant annet formingsmaterialer slik som eggekartong, stein og reste-garn.

 

3. INNHOLDET I SFO

Overordnet om innholdet i SFO

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter som er tilpasset barn i ulik alder og med forskjellig funksjonsnivå. SFO skal, gjennom innhold og arbeidsmåter, legge til rette for god samhandling i barnegruppene, mellom enkeltbarn og mellom voksne og barn. Barna skal ha gode vilkår for å medvirke i SFO.

SFO skal ha et helsefremmende innhold. Dette krever også et areal som både passer barnegruppens alder og forutsetninger. SFO bør legge til rette for aktiviteter både utendørs og innendørs. SFO skal bidra til barnas psykiske helse gjennom å støtte barnas opplevelser av livsglede, mestring og egenverd og deres utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet. Innholdet i SFO skal støtte opp under at alle barn har mulighet til å utvikle vennskap.

Når digitale ressurser brukes i SFO, må det skje på en hensiktsmessig og forsvarlig måte og slik at det kan stimulere barn til utforskende, kreativ og skapende samhandling. Det er SFOs ansvar å ivareta barnas sikkerhet og trygghet på nett og at regler for personvern følges ved bruk av digitale ressurser.

Aktivitetene i SFO skal tilpasses den enkelte barnegruppe. SFO skal ivareta barnas interesser og introdusere nye aktiviteter. I tillegg til selv å tilrettelegge for aktiviteter kan SFO samarbeide med kulturskoler, lokale lag, foreninger og organisasjoner for å gjennomføre og organisere innholdet og aktivitetene. I planleggingen av innholdet skal SFO være bevisst på at aktiviteter også kan virke ekskluderende på enkeltbarn eller grupper, for eksempel på grunn av økonomi, behov for særskilt tilrettelegging og språklig eller kulturell bakgrunn. SFO skal vurdere hvordan det helhetlige tilbudet i SFO kan tilpasses for å være mest mulig inkluderende.

SFO kan tilby tilrettelagte aktiviteter som støtter opp under skolens innhold. Tilnærmingen i SFO skal imidlertid være en annen enn i skolen, slik at det legges særlig vekt på selvvalgt lek og annen barnestyrt aktivitet.

 

LEK

Rammeplanen sier om lek i SFO:  

Leken skal ha stor plass i SFO, og barna skal ha tid og rom til lek hver dag.

På Berg SFO skal vi derfor:

-          Gi barna tid og rom for fri lek inne og ute hver dag.

-          Vi er voksne deltar i leken og er med på å videreutvikle leken på barnas egne premisser.

-          Ha respekt for barnas lek.

-          Være en støttende og ha en veiledende rolle for barn i lek og ha et spesielt ansvar for å hjelpe barn inn i lek.

-          Legge til rette for lekeaktivteter som kan stimulere til vennskap, inkludering, undring og kreativitet.

-          Legge til rette for lekaktiviteter der alle barn kan oppleve mestring.

-          Sette i gang og invitere til voksenstyrte lek-aktiviteter slik som blant annet regelleker.

KULTUR

Rammeplanen sier om kultur i SFO:

Kultur skal ha en viktig plass i SFO. SFO skal legge til rette for at barna får delta i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter, slik som musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet.

På Berg SFO skal vi derfor:

-          Ha utstyr som inspirerer til skapende virksomhet tilgjengelig for barna, slik som kunsthåndverk og skulpturering med naturmaterialer.

-          Ha bøker tilgjengelig for barna på SFO og benytte bøker som grunnlag for videre inspirasjon til kreative prosesser.

-          Lytte til musikk

-          Synge

-          Danse

-          Delta på kunst og kulturaktiviteter i nærmiljøet.

-          Samarbeide med ulike lokale kultur-institusjoner.  

-          Gi barna varierte erfaringer med drama og teater.

-          Skrive dikt og egne tekster.

 

FYSISK AKTIVITET OG BEVEGELSESGLEDE

Rammeplanen sier om fysisk aktivitet og bevegelsesglede:

SFO skal være en arena for daglig fysisk aktivitet som kan fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling

På Berg SFO skal vi derfor:

-          Legge til rette for fysisk aktivitet på ulike arenaer inne og ute. Slik som dans, lek på pute-rom, regelleker inne og ute, sykling, klatre, ball-lek og lek i hinderløype. Organiserte grupper i gymsal og på tur og å arrangere aktivitetsdager på SFO.

-          Motivere barna til å delta i fysisk lek ved å selv være deltakende voksne.

-          Legge til rette for aktivitet og hvile.

MAT OG MÅLTIDSGLEDE

Rammeplanen sier om mat og måltidsglede:

SFO skal legge til rette for daglige måltider som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner

På Berg SFO skal vi derfor:

-          Gi barna gode rammer rundt måltidet. Vi deler barna i mindre grupper og barna har faste plasser ved måltidene.

-          Lage gode rutiner slik som håndvask før måltider og å rydde opp etter seg selv.

-          Være voksne som deltar i måltidet. Være inkluderende og deltakende i samtaler og bidra til å skape gode opplevelser et måltid.

-          Har fokus på god bordskikk slik at alle trives ved måltidet.

-          Lese eller lytte til lydbok under måltidet. VI benytter skjerm ved måltidet maks en gang i uken.

-          Snakke om maten vi spiser og hva som er godt for kroppen.

-          Fokus på enkel mat med gode råvarer. Vi følger nasjonale retningslinjer for mat i skole og SFO.

-          Vi serverer minst tre varme måltider hver uke og serverer alltid grønnsaker og/eller frukt til hvert måltid.

-          Samarbeid med lokale matleverandører og vi ønsker å bruke mer “kortreist” mat.

4. ÅRSHJUL BERG SFO

SFO har feriestengt 4 uker på sommeren. For sommeren 2025

Det er 5 planleggingsdager i løpet av året. Inneværende SFO-år har vi følgende planleggingsdager: 29 juli, 16 august, 15 november,27 desember (og 2 januar 2025)

Årshjul Berg skole og fritidsordning

Aktivitetstilbudet vil variere gjennom året, avhengig av barnas interesser/fokus og personal ressurser. Planer for aktiviteter blir oppdatert i månedsbrevet for SFO. Årshjulet er et utgangspunkt for aktiviteter og tilbud og det tas forbehold om endringer.

Måned

Sosialt mål/

Tema barne-møter

Aktiviteter

August

Oppstart nye barn

Planleggingsdag 16 august  

 

Bli trygg

Bli kjent og få venner

 

Navneleker

Bli trygg på inne og ute-området

Oppstart faste aktiviteter/ukeplan ved skolestart.

Egne planer for ferieukene

 

September

Uke 39-41

 

Høstferie

Snakke sammen om hvordan du har det på SFO

Samarbeid

Tur i nærområdet

Lage vennskaps tre/vennskapsbånd

Forberede høstutstilling

Oktober

Nasjonal psykisk -helse dag

Halloween

Ta med alle i lek

 

Skape kunst med inspirasjon i naturen

Organisert utelek-stasjonslek inne

November

Planleggingsdag 15 november

Gi ros/støtte hverandre

Innebandyturnering

Forberedelse juleaktiviteter

Desember

Teaterforestilling

Juleferie

Påmelding juleferie

Ta vare på hverandre

Omsorg og omtanke

Julebord

Juleverksted

 

Januar

Utelek

Vinteraktiviteter

Være en god venn

Ski, skøyter

Utforske kulde/snø og is

Februar

Påmelding vinterferie

 

Hjelpe hverandre/samarbeid

Musikk/dans/bevegelse

Lage rytmeinstrument

Karneval 

MarsUtforske sammen

Uteaktiviteter

«Magiske mars»

April

Påmelding

Påskeferie

Påskeaktiviteter

Hjelpe til å holde orden uten og inne

Så frø

Uteaktivitet

Vår dugnad inne og ute for barna

 

MaiBry seg om andre

17. mai forberedelser

Regellek inne og ute

Lage flagg og 17. maipynt

Juni

Påmelding sommerferie

Snakke om endringer og overganger

Sommeraktiviteter

Hawaifest, fotballturneringer

 

5. SAMARBEID I SFO

Rammeplanen sier om samarbeid i SFO. Hensynet til barnas beste skal ligge til grunn når SFO samarbeider med foreldre, skole, barnehage og andre offentlige instanser.

Samarbeidet i SFO vil blant annet gjøre overgangen fra barnehage til skole bedre og gi alle barn et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Det vil også bidra til en bedre oppfølging av elever med særskilte behov.

FORELDRESAMARBEID

Rammeplanen sier om foreldresamarbeid i SFO: SFO skal legge til rette for god dialog og samarbeid med foreldrene. SFO skal gi foreldrene informasjon om tilbudet, avklare gjensidige forventninger og legge til rette for at foreldre kan bidra i arbeidet med å videreutvikle kvaliteten

I vårt arbeid er det alltid barnas beste som skal ligge til grunn i et samarbeid med foreldre, skole, barnehage og andre offentlige instanser. SFO legger til rette for god dialog og samarbeid med foreldrene. Vi gir foreldrene informasjon om tilbudet, avklarer gjensidige forventninger og legger til rette for at foresatte kan bidra i arbeidet med å videreutvikle kvaliteten. Dette gjøres ved at foreldre har direkte kontakt med SFO-leder om det er noe de har innspill på, både positive og negative erfaringer og forslag til aktiviteter eller endringer

Det viktigste foreldresamarbeidet er den som skjer i den daglige kontakten. Vi ønsker at dere som er “nye” på SFO henter og leverer barnet til en av oss voksne i begynnelsen av skoleåret. Da kan vi bli bedre kjent med dere og utveksle informasjon om hvordan dagen har vært og om barnets trivsel. Det er viktig at vi får beskjed via foreldre-appen Visma om det er andre enn foreldre/foresatte som skal hente barnet eller om barnet skal ta buss hjem. Ved fri fra ettermiddags SFO skal det sendes melding i Visma til både trinn og SFO. Informasjon til foreldre/foresatte vil bli gitt i hovedsak via Visma flyt skole. Det er to foreldremøter i året. Ett på førskole-dagene for nye foreldre og ett i løpet av høsten/vinteren for alle foreldrene.

SAMARBEID MED SKOLEN

Rammeplanen sier om samarbeid med skolen: SFO bør samarbeide med skolen for å skape en best mulig helhet i hverdagen for barna.

Det er en fordel om barna får mulighet til å bli kjent med det fysiske miljøet og personalet i SFO før skolestart. Særlig for barn på 1. trinn som starter i SFO før sin første skoledag, spiller SFO en viktig rolle i oppstartsfasen. SFO skal støtte barna den første tiden for å bidra til at barna opplever trygghet og tilhørighet. SFO samarbeider med skolen for å gjøre overgangene mellom skole og SFO gode. Nesten alle som jobber i SFO jobber også i skolen. Dette skaper en god trygghet for barna.

 

SAMARBEID MED ANDRE

Noen barn har utfordringer som krever at SFO samhandler med skolen og andre tjenester, for å gjøre det som er best for barnet. Foreldrene er de viktigste samarbeidspartnerne, og det er de som i hovedsak samtykker til hjelp fra andre tjenester.

I noen tilfeller har skolen og SFO egne interne ressurser som kan gi hjelp til god tilrettelegging for barnet. Det kan for eksempel være lærere, spesial-pedagoger, miljøterapeuter eller skolehelsetjenesten.

 

PERSONALSAMARBEID

SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna. SFO må jobbe ut fra at barn er ulike, og at barnets beste har avgjørende betydning for innholdet og arbeidsmåtene. I arbeidet med å utvikle kvaliteten i innholdet og arbeidsmåtene skal SFO lytte og ta hensyn til det barna selv formidler om sin opplevelse av fellesskapet i SFO. Et godt og tillitsfullt samarbeid mellom SFO og hjemmet er grunnleggende for kvaliteten, og SFO skal legge til rette for at foreldrene kan bidra i kvalitetsutviklingsarbeidet.

6. Praktisk informasjon

Åpningstider:

SFO åpner klokken 7.00 og stenger klokken 16.30.

SFO-rute ligger oppdatert på Berg SFO hjemmeside

Dagsrytme Berg SFO

07.00-07.50: Frilek inne. Frokost for de som har medbrakt matpakke.

0800-0815: Opprydding og påkledning til utelek før skoletid.

0815-0830: Utetid før skoletid

1315: Skoledagen slutter. Frilek ute

1325: Innsjekk SFO

1330: Måltid SFO

1400-1500: Aktiviteter/grupper, og frilek ute/inne

1530: Fruktmåltid/Høytlesing

1630: SFO stenger.

Klær

Skift etter sesong må være på plass i hylla på SFO.

Vi er ute på SFO hver dag gjennom hele året. Barna bør derfor ha klær og sko etter vær og temperatur på SFO.

Spør de ansatte på SFO om du lurer på hva som er lurt å ha på plassen.

Søknad, endring og oppsigelse av SFO plass

Søknad, endring og oppsigelse av SFO plassen gjøres i Visma appen. Mer informasjon om de ulike prosessene finne du på Halden kommunes hjemmeside- SFO og Berg skoles hjemmeside under fanen SFO.  

Her finner du også informasjon om de ulike plass størrelsene og annen relevant informasjon slik som meny og månedsbrev for Berg SFO.

 

Viktige datoer for Berg SFO

Med forbehold om endringer

30 juli: Første dag etter sommerferien.

1 august: Første dag for nye SFO barn. Nye vedtekter og oppholdstider/plasser for SFO trer i kraft.

16 august: Planleggingsdag, SFO er stengt.

19 august: Første skoledag etter ferien.

30 september-4 oktober: Skolens høstferie. SFO er åpen for påmeldte barn.

15 november: Felles planleggingsdag SFO er stengt

21 desember-2 januar: Skolens juleferie. SFO er åpen for påmeldte barn mandag 23 desember og mandag 30 desember.

27 desember: Planleggingsdag. SFO er stengt.

3 januar: Første skoledag.

17-21 februar: Skolens vinterferie. SFO er åpen for påmeldte barn.

1 april: Søknadsfrist til hovedopptak. Hvis plassen skal reduseres eller sies opp i perioden 1. mai til 31. juli, må dette gjøres innen 1. april. 

1 mai: Arbeidernes dag og offentlig høytidsdag. SFO er stengt

17 mai: Grunnlovsdagen. SFO er stengt

29 mai: Kristi himmelfartsdag. SFO er stengt

9 juni: 2. pinsedag. SFO er stengt

20 juni: Siste skoledag. SFO er åpen i uke 26 for påmeldte barn.