Lokal forskrift om skoleregler (ordensreglement)

Kommunen skal gi forskrift om skoleregler for skolene i kommunen.

Forskrift om skoleregler vil erstatte gjeldende ordensreglement for Halden kommune.
Forskrift om skoleregler skal bidra til at elever i Haldenskolen har et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Reglene skal bidra til at elevene behandler hverandre og skolens ansatte med respekt og toleranse, og at de tar medansvar for et trygt og godt skolemiljø.
Forskriften er førende og gjelder for alle skoler i Halden kommune. Skolene kan lage egne regler tilpasset den enkelte skole, som da må være innenfor rammen av de kommunale skolereglene.

Kommunene skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før forskriften vedtas. Forskrifter skal på høring, slik at de som vil bli berørt får en mulighet til komme med sine synspunkter. Når høringsfristen er avsluttet og man har tatt stilling til innspillene, skal forskriften vedtas av Halden kommunestyre.
Alle som ønsker det, kan sende svar og innspill på høringen. Høringsfrist: 16. mai 2024.

Les mer om høringen i høringsskrivet: Høringsskriv - Forskrift om skoleregler i Halden kommune (PDF, 81 kB)

Se forslaget til forskrift: Forskrift om skoleregler i Halden kommune (PDF, 180 kB)

Her kan du svare på høringen: Trykk her for lenke til høringsskjema