Aldri hatt mer pasientkontakt enn nå

Hjemmesykepleien i Halden har nå ansikt-til-ansikt-tid (ATA-tid) på 55 prosent. – Vi har aldri hatt det tallet så høyt som nå, og det får vi til fordi vi endrer måten vi jobber på og rydder bort tidstyver. Vinnerne her er pasientene og våre ansatte.

Det sier Martin Ekran, direktør helse og mestring i Halden kommune.

De fleste av landets kommuner står nå ved et veiskille i hvordan vi kan utføre tjenestene våre. Halden har i tillegg en demografisk utvikling som er mer krevende enn mange andre kommuner. Fra 2025 bor det flere eldre enn unge i Halden. Omstillingene handler ikke om å svekke tjenestene, men om å sikre at de som virkelig trenger hjelp, fortsatt får det – og at tjenestene er faglig forsvarlige også i morgen.

Han gjentar budskapet: 

- Å luke bort tidstyver og oppgaver som ikke er naturlig å utføre for helsepersonell er helt avgjørende. Det handler om å bruke de ressursene vi har på en best mulig måte. Å endre handler altså ikke om å gjøre tilbudet dårligere, men å fortsatt bygge tjenester med hjerte, forstand og bærekraft, sier han.

Bedre enn mange andre kommuner

Ansikt-til-ansikt-tid (ATA-tid) er et begrep som refererer til helsepersonellets tid i direkte kontakt med pasienten. Det vil si hvor stor prosentandel av arbeidstiden som går med til direkte pasientarbeid. Annet tidsbruk i løpet av arbeidstiden er for eksempel kjøring, administrativt arbeid og andre oppgaver.
Halden kommune har en tid hatt 55 prosent ATA-tid som et mål. Nå viser tallene at det er nådd i hjemmesykepleien.

- Myten om at «alt er håpløst og elendig» i Halden stemmer heldigvis ikke. Tvert imot. Dette er et eksempel på at mye er veldig bra i Halden. Når vi sier at vi har 55 prosent ATA-tid, betyr det at 55 prosent av arbeidstiden går med til direkte fysisk pasientarbeid. Dette er høyt sammenlignet med mange andre kommuner i hele Norge, sier Ekran.

Vinnerne her er de som mottar tjenestene og de ansatte.

- De som har hjemmesykepleie vil at ansatte skal bruke tiden riktig sammen med dem, og våre ansatte får da bruke mer av sin arbeidstid på å utføre faget sitt og ikke gjøre andre ting. Dette er bra for alle. Jeg applauderer alle våre ansatte som legger ned en strålende jobb hver eneste dag, døgnet rundt.

Må fortsette endringen

En viktig del av effektiviseringsarbeidet i hjemmesykepleien i Halden kommune, har vært å få på plass en ny bilavtale. Tidligere brukte helseansatte tid på å kjøre biler til verksted og vask. Det var tidsbruk som gikk utover kontakten med pasienter, og kunne tvinge fram unødvendig vikarbruk.

I dagens avtale er det blant annet inkludert en hente- og bringetjeneste som betyr at bilene blir hentet og levert tilbake i forbindelse med service og vedlikehold, dekkskift og vask uten at kommunens ansatte trenger å bruke tid på dette.

- Dette er ett eksempel på at vi får gevinster ved å bruke ressursene våre riktig. Vi må fortsette arbeidet med å ta tak i det som tar unødvendig tid og ressurser, sier Ekran.
Hjemmesykepleien står foran endringer organisatorisk og oppgavemessig.

- Ansatte har blant annet fått være med på å identifisere det de selv mener er tidstyver. For eksempel å hente apotekvarer, lage mat, ta oppvask, rydde, bære søppel, bære ved, hente post og ordne klær. Dette er oppgaver for praktisk bistand til hjemmehjelp og må ikke utføres av hjemmesykepleie. Mange ansatte uttrykker ønske om mer ATA-tid, og da må vi endre måten vi jobber på. Det vil også gjøre det enda mer attraktivt å være hjemmesykepleier i Halden kommune når vi bruker ressursene våre mest mulig riktig, sier Martin Ekran.