Elvepromenaden blir nå mer tilgjengelig

Halden kommune har fått et tilskudd på 110.000 kroner fra Viken fylkeskommune. Pengene skal brukes til å gjøre elvepromenaden mer tilgjengelig utformet.

Vi jobber stadig med å gjøre Halden til et trygt lokalsamfunn som alle kan ta seg problemfritt omkring i. Universell utforming er et veldig viktig tema, og et pågående arbeid som vil fortsette fremover i tid.

Vil forhindre fall

På bildet ser vi Stine Lerhol og Jon-Marcus Bruun som trår på de hvite markeringene i en brygge-trapp. - Klikk for stort bildeTESTING: Man kjenner det når man trår på markeringen. Markeringen er ru og hjelper når det er glatt. Når brygga er våt og mørk vil den hvite fargen synes godt. Martin Sagholen

Først ut i arbeidet kommer montering av trappemarkeringer. Det skal tydelig komme frem når det brått går opp eller ned.

- Dette er et prøveprosjekt, og det er derfor vi har valgt ut noen områder. Vi ønsker ris og ros fra de som bruker området, når det er ferdig montert, sier kvalitetsrådgiver Stine Lerhol.

Så langt er det trappene ved byhagen, vindeltrappa på sydsiden av gangbrua, trapper og høydeforskjeller ved Kongegården og under gangbrua som blir markert.

- Vi ønsker å invitere brukerorganisasjoner, blant annet handikapforbundet og blindeforbundet til befaring når alt er på plass, sier Lerhol.

Tydelig frem

På bildet ser vi markerte rekkverk i en vindeltrapp sett ovenfra. Markeringen er hvit, med sterk kontrast mot den mørke trappen. - Klikk for stort bildeMARKERT: Rekkverkene i vindeltrappa er tydelig markert. Her kan man tydelig se hvor man kan huke seg fast. Martin Sagholen

- Vi har valgt å gå med hvit som farge. Det er spesielt viktig når brygga blir våt og mørk, da vil den sterke kontrasten mellom fargene bli tydelig fremhevet, forklarer Jon-Marcus Bruun fra administrasjonen i kommunalteknikk.

Markeringene som er satt opp er ikke bare lys i fargen, men man kjenner tydelig når man er bortpå dem med sko eller stokk. Markeringene gir også godt grep, og kan forhindre at man sklir i vinterglatte trapper.