Haldens nye helsehus er åpnet

Til tross for pandemi og krig, holder både tidsplan og budsjett når Halden helsehus åpner denne uka. – Dette er en stor satsing som vil være viktig i mange haldenseres liv, sier kommunedirektøren.

Mandag klokken 14.00 klippet ordføreren over båndet som markerte at Helsehuset nå er åpnet, etter at ombyggingen har pågått siden desember 2020. Etter to år i midlertidige lokaler flytter alle virksomhetene inn gradvis i løpet av denne uka.

Her kan du se når de forskjellige avdelingene flytter inn i Helsehuset.

Viktig for mange innbyggere

Bygningen som en gang var et sykehjem, skal nå inneholde en rekke kommunale helsetjenester og blir en moderne arbeidsplass for 150 personer. Byens nye legevakt etableres her sammen med et legesenter. Andre kommunale legetjenester, pasientkoordinator og vaksinasjonskontor skal være her. Helsehuset inneholder kommunens satsing på aktivitet og mestring. Også vil helsehuset ha flere sengeavdelinger med store rom og egne bad, både for akutte behov, korttid, rehabilitering og lindring.

- Vi har over tid erfart at kommunene i dag får ansvar for mer krevende helsebehandling enn tidligere. Ved å satse på et nytt helsehus med moderne og praktiske løsninger både for pasienter og ansatte, er Halden kommune nå bedre forberedt på å møte mange av helseutfordringene vi som kommune må håndtere i årene som kommer. Halden helsehus er en stor satsing som vil være viktig i mange haldenseres liv, sier kommunedirektør Roar Vevelstad i Halden kommune.

Holder budsjett og tidsplan

Halden helsehus er et spleiselag der Husbanken bidrar med 97 millioner kroner og Halden kommune betaler 124 millioner kroner.

Det er to entreprenører som har hatt ansvar for hver sin del av byggearbeidet. Øst AS fra Halden har bygget det nye parkeringshuset og uteområdene ved Helsehuset. NCC har stått for den omfattende ombyggingen av selve helsehuset.

- Halden helsehus fremstår som et godt gjennomført byggeprosjekt til tross for pandemi og krig. Også her ga stengt grense tidvis utfordringer for anleggsarbeidere som pendlet fra vårt svenske nabolag. Likevel åpner helsehuset til planlagt tid. Samtidig har krigen påvirket prisutviklingen, men Halden helsehus er likevel bygget i tråd med budsjett. God prosjektstyring og godt samarbeid med både ansatte, Husbanken og entreprenørene, gjør at vi får mest mulig helse for hver krone, sier kommunedirektør Roar Vevelstad i Halden kommune.

Halden kommune har valgt å bygge om et sykehjem fra 1983 i stedet for å bygge helt nytt. Samtidig har kommunen benyttet en samspillsentreprise. Det betyr at samarbeidet mellom entreprenør og kommunen som byggherre er tettere enn ved andre byggeprosjekter. Dette har vært med på å gi et godt resultat.

- Halden Helsehus er et godt eksempel på hva man kan oppnå ved rehabilitering av et eksisterende bygg. Jeg må berømme det arbeidet mine kollegaer i NCC Building - Viken Øst har fått til her. Jeg vil også takke Halden kommune for muligheten, og for godt samarbeid gjennom både utviklings- og byggeperioden, sier Jørund Thue, avdelingsleder i NCC Viken Øst.

Vil du ha mer bakgrunnsinformasjon om byggeprosjektet - se vår prosjektside her.