Jobber mer systematisk med biler

Halden kommune har tatt flere viktige grep for å profesjonalisere oppfølgingen av kommunens mange biler. Terje er en nøkkelperson i dette arbeidet. 

Det siste året har Terje Lyngfoss hatt jobben som bilansvarlig i Halden kommune. Da han begynte i jobben var dette en nyopprettet stilling, fordi Halden kommune så et behov for å få mer system rundt kommunens store bilpark.

Mann i svart jakke foran to hvite biler. Festningen i bakgrunn.  - Klikk for stort bildeTerje Lyngfoss er bilansvarlig i Halden kommune. Henrik D. Meyer

Etter ett år i jobben, er mye kommet på plass. Nye rutiner er laget, nye bilavtaler er inngått og mer praktiske løsninger for å administrere en stor bilpark er rett rundt hjørnet. 

Ny bilavtale sparer tid

Noe av det første kommunens nye bilansvarlige jobbet med var anskaffelsen av 60 nye biler til hjemmesykepleien og andre virksomheter innen helse. Samtidig som det ble leaset nye biler i februar, fikk kommunen på plass en ny serviceavtale for bilene.  

- Tidligere har helseansatte brukt tid på å kjøre biler til verksted og vask. Med den nye serviceavtalen har vi sørget for at bilarbeid ivaretas av folk som skal jobbe med bil, mens helseansatte får bruke tiden sin på helsearbeid, sier bilansvarlig Terje Lyngfoss.

Ny rutine for kjøp og leasing

En kommune trenger biler og større kjøretøy til en rekke oppgaver innen mange ulike fag. For å sørge for at riktig kjøretøy brukes til riktig oppgave, har det vært jobbet videre gjennom året med nye regler.

- I høst ble en ny rutine for anskaffelse av kjøretøy innført i Halden kommune. Med tydelige regler sørger vi for enda mer effektive og strømlinjeformede prosesser rundt innkjøp og leasing av biler, sier Lyngfoss.

Nye regler for bruk

Skadestatistikken for Halden kommunes biler har dessverre vist en økning de siste årene. 

Mens det i 2021 var 53 skader på kommunens mange biler, var det 80 skader i 2024. Kostnaden med å reparere disse skadene økte dermed fra cirka 950.000 kroner i 2021 til 2,6 millioner kroner i 2024. Ved utgangen av oktober 2025 hadde dette året allerede gitt 88 skader på kommunens biler. At kostnadene øker det siste året, har også sammenheng med at flere eldre skader ikke har blitt utbedret før en leasingavtale avsluttes.

– Det er alt for mange uhell med kommunens biler. Økningen i skader som vi har sett de siste årene fører til at kommunens utgifter til forsikring øker unødvendig mye. Derfor tar vi noen viktige grep nå for å endre på dette, sier direktør teknisk, Lasse Henriksen.

Et slikt grep er arbeidet med å få på plass en ny rutine for bruk av kommunens biler. 

- En slik rutine er et sett med tydelige regler som må følges av alle ansatte som kjører kommunens biler. Vi vil sikre at det som er selvsagt når folk kjører sin egen private bil, også er selvsagt når man kjører kommunens bil, forklarer Lyngfoss.

Nytt system gir bedre oversikt

I starten av 2026 vil Halden kommune ta i bruk et nytt flåtestyringssystem. Et slikt system skal blant annet gi oversikt over all bilbruk, uhell med bilene, forsikrings- og serviceavtaler og oppfølging av disse. Et slikt system vil også bidra til at skader registreres underveis, slik at man unngår å få kostnader for gamle uhell når leasingavtaler avsluttes.

I sum er flåtestyringssystem et viktig verktøy for å profesjonalisere bilhold i en stor organisasjon. 

– Det er ganske vanlig at store organisasjoner med mange kjøretøy har et slikt flåtestyringssystem, men i Halden kommune har vi manglet dette. Når vi nå får det på plass, er jeg sikker på at bedre oversikt vil være viktig for å bare anskaffe de bilene vi trenger og at vi tar bedre vare på de bilene vi har, sier bilansvarlig i Halden kommune Terje Lyngfoss.

- Jeg er veldig fornøyd etter det første året med en dedikert person med bilansvar. At vi har satset på denne stillingen, bidrar til at Halden kommune løftes til et mer profesjonelt nivå når det gjelder bilhold, sier teknisk direktør Lasse Henriksen.