Rus og psykisk helse – fagdag for pårørende og fagfolk

Halden kommune i samarbeid med Kirkens Bymisjon, inviterer til en fagdag for pårørende og fagfolk i forhold til personer med rus og psykiske helseutfordringer.

Tidligere har mange pårørende i Halden måttet reise til Pårørendesenteret i Fredrikstad for å delta i lignende arrangementer som foredrag og pårørendekafeer. Sarpsborg har også tilbud til pårørende.

Fra og med 2021 har Halden kommune hatt en bruker og pårørendemedarbeider i halv stilling. Nå har enhet rus og psykisk helse i Halden kommune søkt og fått prosjektmidler fra helsedirektoratet til full stilling som pårørendekoordinator fra og med august 2024.

Dette nye tilbudet markerer en viktig utvidelse av støttenettverk og ressurser direkte tilgjengelig i Halden.

Tilgangen til støtte og informasjon blir mer tilgjengelig for pårørende som har en krevende hverdag. Pårørendekoordinator vil gi tjenester for flere grupper pårørende fra august, ikke kun innen rus og psykisk helse. Det vil bli samtaletilbud, pårørendegrupper og mer.

- Jeg gleder meg til å jobbe fullt og helt for at pårørende i Halden skal bli sett og hørt – jeg vil jobbe for at Halden skal få flere tilbud for pårørende, sier Wigdis Bye, bruker- og pårørendemedarbeider i Halden kommune.

Fagdag, 19. september 2024 - fra 09 til 15

Bilde av en kvinne som smiler til kameraet. Hun står foran grønn og frisk vegetasjon, har mellomlangt grått, bølget hår. - Klikk for stort bildePsykiater og foredragsholder, Anne Kristine Bergem. Privat

Fagdagen er en markering for å gi fagfolk og pårørende innen rus og psykisk helse en felles forståelse for hvordan det er å være pårørende. Det vil bli samtale og drøfting underveis i foredraget fra Bergem slik at vi kan øke forståelsen for hverandres ståsted og hverdag.

- Når det skjer noe med én i en familie, rammes alle. I helsevesenet burde vi kanskje ikke si «pasienten i sentrum», men «familien i sentrum». Både voksne og barn som er pårørende har behov for anerkjennelse, informasjon og for å bli tålt, sier psykiater Anne Kristine Bergem, foredragsholder under fagdagen.

Det er en glede at vi får til en slik dag i vår by også, og er et viktig steg mot å tilby likeverdig tilgang til støtte over hele regionen.

Fagdagen er sponset av Sparebank 1 Stiftelsen og Berg Sparebank, og gjennomføres i samarbeid med Kirkens Bymisjon Halden. Vi ønsker å takke for deres bidrag og for at de deler vårt syn på viktigheten av dette arbeidet.

Meld deg på fagdagen her.

Betydningen av lokal tilgjengelighet

Det å kunne tilby denne typen støtte lokalt betyr at pårørende kan engasjere seg mer regelmessig og med mindre stress knyttet til reise. Dette gjør det lettere å integrere støttetjenester i den daglige rutinen, noe som er av stor verdi for dem som navigerer i de komplekse utfordringene rus og psykiske lidelser fører med seg. Med dette tilbudet styrkes Haldens kapasitet til å støtte sine pårørende innbyggere, slik at de står sterkere.

Invitasjon til engasjement

Vi er stolte over å kunne introdusere denne nye ressursen i Halden og inviterer pårørende og fagfolk innen rus og psykisk helse til å delta i denne fagdagen. Det er en unik mulighet til å være med på å forme et voksende støttenettverk og gjøre en konkret forskjell i livene til de som er pårørende til noen med rus- eller psykiske utfordringer. Meld deg på i dag for å ta del i denne viktige samtalen og bidra til å styrke samarbeidet mellom pårørende og fagfolk i Halden.

Meld deg på fagdagen her.