Innløsing av festetomt

Innløsing av festetomt

Du kan søke innløsing av festetomt hvis festeren ønsker å kjøpe eiendommen, eller hvis det av andre årsaker er mer praktisk å leie bort en grunneiendom istedenfor en festetomt.

Innløsing av festetomt må registreres i matrikkelen og tinglyses.

Hva er innløsing?

Å løse inn en festetomt vil si at eiendommen fradeles den opprinnelige eiendommen som det er inngått en avtale med om festerett tidligere. Ved innløsing får eiendommen et eget gårds- og bruksnummer, og er ikke lenger juridisk tilknyttet grunneiendommen.

Du kan lese mer om innløsing av festerett og fradeling av eiendom på Kartverkets sider:

Vilkår

Før geodataavdelingen kan behandle søknaden etter matrikkelloven og avholde en formell oppmålingsforretning, må det foreligge et godkjent vedtak etter plan- og bygningsloven. Dette vedtaket blir fattet av planavdelingen i kommunen. Du søker bare en gang, og det er det samme søknadskjema for begge behandlingene, men de har hvert sitt gebyr.

Søknad

Følgende skjema og vedlegg sendes på epost eller til postmottaket i kommunen: 

Erklæringer, samtykker og andre avtaler som skal sendes til tinglysing må leveres på papir med originale underskrifter. 

Søknaden med tilhørende dokumenter sendes per post til:

Halden kommune
Postboks 150
1751 Halden

Søknader som ikke krever originale underskrifter kan sendes på e-post til postmottak@halden.kommune.no.

 

Oppmåling

Etter at det foreligger et godkjent delingsvedtak, avholder kommunen en oppmålingsforretning på stedet. Berørte parter varsles om dette ca. 2 uker i forveien. En såkalt kontorforretning kan gjennomføres under visse forutsetninger. Dette vil si at for festetomter som har målebrev med koordinatbestemte grenser referert i EUREF89 eller NGO48, kan oppmålingsforretningen gjennomføres uten ny merking og måling.

Se også matrikkelloven § 34 om oppmåling..

Registrering

Den nye eiendommen registreres i matrikkelen med nytt gårds- og bruksnummer, tinglyses og registreres i grunnboken. Når dette er gjennomført kan eierne tinglyse eierskifte fra eksisterende eier til ny eier (hjemmelsoverføre/skjøte over). 

Informasjon om grunnboka

Klagerett

Klagefristen er tre uker fra det tidspunktet du har mottatt vedtak om fradeling. Du har også klagerett på selve matrikkelføringen med klagefrist på tre uker fra du har mottatt nytt matrikkelbrev. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage skriftlig til kommunen.

Gebyr

Gebyr for tjenesten er fastsatt av Kommunestyret og er tilgjengelig her.

Se satser for «Innløsing av festetomt» og eventuelt «Klarlegging av eksisterende grenser».

Felles gebyrregulativ for reguleringsplaner, byggesak, fradeling, utslippssaker, opprettelse og oppmåling av eiendommer og seksjoneringssaker finner du i oversikten til Plan og miljø:

Gebyrforskrift med satser - Plan og miljø - Januar 2024 (PDF, 593 kB)

Geodatatjenester
Telefon 94 00 99 13

Stengt mellom klokken 11.00 og 12.00.