VA-søknader

Halden kommune har digitalisert vann- og avløpsbransjen ved å ta i bruk Gemini Entreprenørportal.  Kvalifiserte foretak med relevant kompetanse vil få brukertilgang til denne portalen. 

Formålet med å ta i bruk portalen er å forenkle og effektivisere søknadsprosessen og å bedre kvaliteten på dokumentasjonen for entreprenører/rørleggere og Halden kommune. Dokumentasjon i saken blir automatisk arkivert i kommunens arkiv. 

Ansvarlig foretak

Ansvarlig foretak er foretak som er godkjent i henhold til plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften. Det innebærer at disse enten må være sentralt godkjent eller har erklært ansvarsrett. Foretaket skal i tillegg dokumentere at de utførende personene har følgende minimumskvalifikasjoner for det relevante arbeidsområdet:

Sanitærinstallasjoner:

  • Svennebrev som rørlegger

Privat vann- og avløpsanlegg:

  • Svennebrev som rørlegger, samt S-ADK1- eller ADK1- sertifikat, eller
  • Fagbrev innen veg- og anleggsfaget eller anleggsmaskinførerfaget, samt ADK1-sertifikat

Entreprenørportalen brukes for alle private VA-tiltak i kommunen. Søknader om vann- og avløpsarbeid, påslippstillatelser og utslippstillatelser blir behandlet via Entreprenørportalen. Dette innebærer at alle utvendige VA-tiltak skal meldes til kommunen via Gemini Entreprenørportal uavhengig av om det skal byggesøkes, eller ikke. Byggesøknader for VA anlegg skal også sendes inn via Entreprenørportalen.    

Rutiner for behandling av VA-tiltak

 Følgende rutiner for behandling av VA-tiltak gjelder:

  • VA-tiltak som er en del av et større tiltak (nybygg boliger etc.) skal nå sendes inn som egne byggesøknader i Entreprenørportalen. VA-saken skilles altså fra selve byggesaken og byggetillatelse for VA-tiltaket skal være gitt før det gis byggetillatelse for boligen etc.
  • Hovedanlegg for vann, spillvann og overvann er alltid søknadspliktig. Det samme gjelder stikkledningsanlegg som ikke følger eksisterende trase eller som kommer i konflikt med veianlegg eller andre ledningstraseer. 


Ved søknad om byggetillatelse for VA-anlegg må følgende dokumentasjon sendes inn via Entreprenørportalen: 

  • Søknad om tillatelse til tiltak etter plan- og bygningsloven. (Skjema 5174 fra DIBK eller tilsvarende dokumentasjon. Søknaden må være signert av tiltakshaver.)
  • Erklæringer om ansvarsrett
  • Gjennomføringsplan

Dokumentasjonen sendes inn som vedlegg i Entreprenørportalen.  Alle søknader om VA-tiltak blir behandlet heldigitalt i saksbehandlerportalen.

Kvalifiserte foretak som jobber inn mot Halden kommune kan trykke på knappen under og få tilgang til Gemini Entreprenørportal.  

Gemini Entreprenørportal