Bedre resultat enn forventet i 2023

Foreløpige tall viser at Halden kommune i 2023 fikk et netto driftsresultat på minus 33,3 millioner kroner, som er bedre enn antatt sammenlignet med siste prognose.

Økte skatteinntekter, sammen med stram økonomisk styring i siste del av 2023, er hovedårsakene til forbedringen.

Årsresultatet medfører at kommunen benytter mindre av disposisjonsfondet enn tidligere varslet. Planlagt bruk var cirka 70 millioner kroner, men nå benyttes cirka 37 millioner kroner. Årsresultatet skal nå gjennomgås av revisor før det skal til politisk behandling til våren.

Ut fra KS sin standard med overskudd på 1,75 prosent av de totale inntektene, burde overskuddet ha vært på om lag 50 millioner kroner.

Til tross for et bedre resultat enn forventet, er Halden kommunes økonomiske situasjon fortsatt kritisk. Det er flere positive trekk som har bidratt i årsresultatet.

Disse hovedtrekkene er:

• Økt skatteinntekt
  • Økt eiendomsskatt
  • Forbedring på vann, avløp og renovasjon
  • Driftsforbedringer i sektorer

Kommuneområdene undervisning og oppvekst, og sentraladministrasjon, har en forbedring sammenliknet med opprinnelig budsjett.

Kommuneområde teknisk økte sine kostnader på slutten av 2023. Den økningen må sees i sammenheng med brøyting av snø og strøing av sand og salt.

- 2024 er et krevende år hvor vi alle jobber sammen for å utnytte ressursene våre på best mulig måte. God kostnadskontroll vil gi oss økonomisk handlefrihet fremover, sier økonomisjef Pål Granholmen.

Merforbruk i helse og mestring

Kommuneområde helse og mestring meldte tidligere i 2023 om et stort merforbruk.  Merforbruket sammenliknet med opprinnelig budsjett er på cirka 100 millioner kroner.

Kommunedirektøren har igangsatt flere tiltak for å bedre situasjonen. Tjenestegjennomgang, etablering av innsatsteam og personalteam skal bidra til forbedring. Kommunedirektøren kommer tilbake på disse prosjektene i 2024.

- Vi må få bedre kontroll på utgiftssiden, fortsette å endre arbeidsprosesser og med det få mer tjenester igjen for hver krone som brukes, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.