Med digital hjemmesykepleie, kan en ansatt i Halden kommune ha god dialog med en bruker uten å være samme sted.
Halden kommune
I uke 41 startet Halden kommune opp med digital hjemmesykepleie, og allerede nå har syv frivillige brukere fått hver sin skjerm hjemme for å motta digitale besøk fra helsepersonell. Dette nye tiltaket er et viktig skritt mot mer fleksible, tilgjengelige og moderne helsetjenester.
Eget team for digital oppfølging
For å sikre god oppfølging og videreutvikling av tjenesten, er det opprettet et eget team i hjemmesykepleien som skal jobbe spesielt med brukere som mottar digital hjemmesykepleie. Teamet består av tre engasjerte sykepleiere med bred faglig kunnskap og stor interesse for teknologi og utvikling.
– Vi har satt sammen et team som er dedikert til å jobbe med digital hjemmesykepleie. Dette teamet skal sørge for at brukerne får den beste oppfølgingen, sier prosjektleder Kine Poulin Auråker.
Kartlegging og tilbud
Mange personer som får hjelp av hjemmesykepleien er kartlagt, og rundt 40 brukere er så langt identifisert som aktuelle for denne nye tjenesten. Det digitale teamet jobber nå aktivt med å kontakte disse brukerne for å tilby muligheten til å prøve ut den nye løsningen.
– Løsningen er gratis, brukervennlig og enkel, og egner seg for mange. Vi oppfordrer alle som blir kontaktet til å takke ja til å prøve tjenesten – ikke bare for å få hjelp, men også for å være med på å forme hvordan vi skal tilby helsetjenester i fremtiden, sier Auråker.
Positive tilbakemeldinger
Responsen så langt har vært svært positiv. Brukerne opplever at de får den hjelpen de trenger, og ansatte melder om bedre kontakt og mer tid til å bygge relasjon med brukerne. Ansatte synes også det er spennende å være med på å utvikle nye måter å gjøre jobben sin på.
Kine Auråker, prosjektleder i helse- og mestring
Halden kommune - Nikolai Ebeltoft & Martin Sagholen
– Brukerne har gitt oss tilbakemeldinger om at de føler seg godt ivaretatt, og vi ser at den digitale løsningen gir oss mulighet til å være mer tilgjengelige, sier Auråker.
Fremtidens helsetjenester
Digital hjemmesykepleie er et viktig skritt mot mer fleksible, tilgjengelige og moderne helsetjenester. Halden kommune gleder seg til å videreutvikle tilbudet sammen med brukere og ansatte.
– Vi ser frem til å forme fremtidens helsetjenester sammen med brukerne våre. Dette er bare starten, og vi har store ambisjoner for hvordan vi kan forbedre tjenestene våre, avslutter Auråker.
Halden kommune oppfordrer alle aktuelle brukere til å prøve ut den nye løsningen og være med på å forme fremtidens helsetjenester.
Dette vil være innholdet i digital hjemmesykepleie som foregår med kontakt via skjerm:
- Digital hjemmesykepleie tilbyr flere av de samme gode helsetjenestene som tradisjonell hjemmesykepleie, men de blir gitt digitalt på faste tidspunkt og uten at pleieren er fysisk til stede.
- Det vil være et tilbud til deg som har behov for hjemmesykepleie, men som ikke nødvendigvis trenger at noen møter opp fysisk hos deg.
- Helsepersonell vil via skjerm utføre noen av de samme tjenestene som i tradisjonell hjemmesykepleie, enten det gjelder medisinsk oppfølging, gi trygghetsfølelse i hjemmet eller annen helsefaglig veiledning.
- Ved hjelp av denne tjenesten kan helsepersonell oppdage tidlige tegn til forverring, gi råd og støtte, og bidra til å sikre din helse og trygghet.
- Digital hjemmesykepleie kan være et godt alternativ for noen eller en hjelp som kommer i tillegg til ordinær hjemmesykepleie.
- Det vil være helt frivillig å ta i bruk digital hjemmesykepleie.
Digital hjemmesykepleie er aktuelt for personer som:
- har behov for regelmessig medisinsk oppfølging, men ikke nødvendigvis har behov for fysisk besøk.
- har økt risiko for forverring av helsetilstanden og trenger tett oppfølging.
- har behov for å kjenne seg trygg hjemme
- kan håndtere enkle digitale løsninger selv eller ved hjelp av pårørende. Alle vil få god opplæring.
Kommunen vurderer og anbefaler digital hjemmesykepleie til de som allerede har en hjemmesykepleietjeneste fra før, eller når det er sendt inn en søknad. Det er frivillig å takke ja til tilbudet.