Første del av folkevalgtopplæringen er gjennomført

Mandag og tirsdag, 15. og 16. januar ble den første halvdelen av folkevalgtopplæringen utført.

Mange av Haldens folkevalgte har nylig gjennomført basis-delen av folkevalgtopplæringen organisert av KS. Som en del av deres kontinuerlige innsats for å styrke lokaldemokratiet gis dette tilbudet til alle kommuner etter valg, og er en integrert del av KS folkevalgtprogram 2023–2027.

Opplæringen var obligatorisk for faste medlemmer av kommunestyret, ledere og nestledere i andre utvalg og råd. I tillegg fikk to varaer fra hvert parti i kommunestyret, samt fire hovedtillitsvalgte fra LO, YS, UDF og NSF, invitasjon til å delta. Kommunedirektørens ledergruppe, politisk sekretariat og utvalgte medlemmer fra administrasjonen deltok også.

Tverrpolitisk samarbeid

Opplæringen inkluderte en innovativ tilnærming hvor folkevalgte ble oppfordret til tverrpolitisk samarbeid gjennom å jobbe sammen med representanter fra ulike partier. Denne metoden fremmet samarbeid og bedre kjennskap mellom kollegaer på tvers av partigrensene.

På dag to ble kommunetorget introdusert, en dynamisk øvelse der folkevalgte roterte mellom stasjoner ledet av helse og mestring, NAV, teknisk, undervisning og sentraladministrasjon. Denne interaktive økten tillot direkte dialog og dypere forståelse av kommunens mangfoldige funksjoner og tjenester.

Skreddersydde temadager

Andre og siste del av folkevalgtopplæringen består av skreddersydde temadager som tilbyr et dypere innblikk i spesifikke områder relevant for folkevalgtes arbeid. Disse temadagene er en viktig del av KS sitt program og bidrar til en mer omfattende og detaljert forståelse av ulike aspekter ved lokaldemokratiet og kommunal forvaltning. Her står kommunestyret fritt til å fordype seg i utvalgte temaer.