Frivillighetens dag - en av årets viktigste dager

Femte desember markeres frivillighetens dag hos Halden frivilligsentral, og frivillige i Halden blir feiret med fest, film og god mat – servert av Halden kommunes politiske og administrative ledelse.

Frivilligheten er en utrolig viktig del av lokalsamfunnet vårt. I tillegg til gjennomføring av arrangementer i Halden og bidrag til et bedre og tryggere lokalsamfunn, er frivilligheten helt uerstattelig for Halden.

Vital rolle i Halden

-    Frivilligheten spiller en helt vital rolle i vårt lokalsamfunn, og uten frivilligheten hadde ikke lokalsamfunnet vårt fungert sier kommunedirektør, Roar Vevelstad.

Frivilligheten i Halden står for et mangfold av aktiviteter og tilbud til barn, unge, voksne og eldre, arrangementer, bistand ved kriser, og mye mer. Men det viktigste av alt er kanskje måten frivilligheten tilbyr en mulighet for tilhørighet for Haldens befolkning. Mangfoldet av interesser og aktiviteter gjør at det finnes steder hvor alle kan finne tilhørighet, som igjen skaper sosiale bånd, og fremmer innenforskap. Frivilligheten utfører mange oppgaver som offentlig sektor ikke kan eller klarer å utføre, og fortjener en stor takk.

Takk for innsatsen

Ordfører Linn Laupsa og kommunedirektør Roar Vevelstad står foran et juletre inne på Halden rådhus. De smiler og er klare til arbeid. - Klikk for stort bildeOrdfører Linn Laupsa og kommunedirektør Roar Vevelstad er klar til frivillig arbeid. Martin Sagholen

Ordfører Linn Laupsa, kommunedirektør Roar Vevelstad og flere fra Halden kommunes ledergruppe vil delta på markeringen.

- Tusen takk til alle frivillige her i Halden! Dere står på hele året, gjør byen vår enda bedre og får rett og slett samfunnet til å fungere, sier ordfører Linn Laupsa.

Begge to er klare til dyst for å gi tilbake til flittige frivillige haldensere. Her blir det servering, rydding, oppvask og godt humør.

- Nå er det vi som skal gi tilbake til de fantastiske frivillige i byen vår! Innsatsen som blir gjort er vi utrolig takknemlige for, og det må vi få vist, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.

I frivillighetens år, på frivillighetens dag, ønsker hele Halden kommune å rette en stor takk for alle bidrag. Gratulerer med dagen!

Veien videre

I 2023 skal det jobbes videre med samarbeidet mellom Halden kommune og frivillige organisasjoner.

- Vi skal jobbe videre med hvordan Halden kommune og frivillige organisasjoner og organisasjoner seg imellom kan samarbeide. Vi vil finne ut hvordan vi i enda større grad kan være en tilrettelegger for at den høyst levende frivilligheten i Halden kan få fortsette med sitt store bidrag til vårt lokalsamfunn, sier frivillighetskoordinator, Tor-Håkon Nordenhaug.