Kommunalteknikk drift vant HMS-prisen for andre gang

HMS-prisen er en hyggelig og viktig markering. Arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er på dagsordenen i kommunens mange avdelinger til enhver tid, og den årlige prisutdelingen setter et ekstra fokus på innsatsen.

På Sommerro kan de som jobber i kommunalteknikk drift nå klappe seg selv på skulderen for sin innsats på området helse, miljø og sikkerhet. HMS-prisen gikk til dem i 2018 og altså nå igjen for 2022.

- I vår bransje har vi mange krav som er nødvendige å følge og vi jobber bevisst med HMS hver dag, sier avdelingsleder Calle Evenrud.

Han er strålende fornøyd med prisen og skryter av de ansattes holdning til jobben. Avdelingen utfører jevnlige vernerunder, og verneombud, tillitsvalgt og avdelingsleder har regelmessige arbeidsmøter. HMS er et selvfølgelig punkt på deres ukentlige driftsmøter og alle avdelingsmøter.

Miljøfyrtårn og lavt sykefravær

Sommerro er nå i sin 2.periode som Miljøfyrtårnbedrift og dette gir en naturlig bevissthet på HMS da sertifiseringen forplikter, og gir god oversikt over hva de må fokusere på i sitt daglige arbeid.

- Vi har over lang tid hatt et veldig lavt sykefravær på litt over 1 prosent, i perioder også 0 prosent. Det tror jeg indikerer at folka våre er fornøyd på jobb. Jeg tar av meg hatten for våre ansatte, alle bidrar til godt utført arbeid og  et godt arbeidsmiljø, sier Evenrud.

Avdelingen på Sommerro legger også stor vekt på sosiale tiltak. De har turgruppe, pizzakvelder og bowlingkveld. Lederen er åpen for at det sosiale er viktig både i og utenfor arbeidstid. Som en del av de miljøskapende og trivselsskapende tiltakene har de i tillegg en ordning hvor de sammen sparer penger til litt mer utfordrende turer.

- Etter å ha spart i to år dro vi i august på tur til Gaustatoppen. Det var en kjempeopplevelse og de 21 ansatte som var med fikk en super fjelltur i strålende solskinn, forteller avdelingslederen.

21 ansatte i kommunalteknikk ved skiltet hvor det står Gaustatoppen turisthytte. Foto. - Klikk for stort bilde

Tre nominerte

Prisen deles i år ut for 12. gang til en kommunal avdeling som har lagt ned et godt arbeid på helse, miljø og sikkerhet. I år var det tre nominerte til årets HMS-pris: Ungdomshuset i Skofabrikken og Rockehuset, Helsehuset og Kommunalteknikk drift på Sommerro.

- Dette er tre meget gode kandidater som virkelig fortjener hederlig omtale.

Dette uttalte medlemmene av kommunens HAMU. Etter en lang og god diskusjon i Hovedarbeidsmiljøutvalget og en vurdering opp mot fastsatte kriterier, gikk HAMU-medlemmene enstemmig inn for å utpeke Kommunalteknikk drift som vinner av HMS-prisen 2022.

Leder Calle Evenrud, fagleder VA drift Clas Lilleborgen, plasstillitsvalgt Lars Fredrik Huseby og saksbehandler drift Grethe Dahl fikk overlevert prisen og diplom av ordfører Linn Laupsa. Vandrepokalen ble  overlevert fra fjorårets vinner, Bergknatten barnehage, ved leder Lise Faraasen Olsen.

Tidligere vinnere av HMS-prisen

• Bergknatten barnehage
  • Uteteam
  • Brann- og feiervesenet (to ganger)