Månedens kunstverk på Halden bibliotek

Halden kommunes kunstsamling finnes over hele Halden – og den tilhører alle i Halden. Gjennom prosjektet «månedens kunstverk på Halden bibliotek» ønsker vi å vise frem enda mer av samlingen, og særlig det som ligger lagret i magasinet.

Hver måned vil vi presentere et nytt kunstverk på Halden bibliotek. I mars finner du verket «Fugler, båt, måne» av William Kullgreen utstilt i voksenavdelingen.

Kunstverket er en del av Haraldssøn-samlingen. Haraldssøn var en bedriftseier og forretningsmann fra Halden, som i 1967 gav en gave bestående av 328 kunstverk til Halden kommune, blant dem 200 verk av William Kullgreen.

Om kunstsamlingen til Halden kommune

I 2023 fikk Halden en egen database hvor all kunsten vår er registrert. Databasen finner du her: Halden kommunes kunstdatabase

I mange av kommunens bygg og byens offentlige rom finnes det kunstverk som eies av Halden kommune. Det finnes kommunalt eid kunst blant annet på skoler, sykehjem, kontorbygg og i byens parker. Samlingen består av både billedkunst, skulpturer, gjenstander og installasjoner. En rekke kunstnere er representert, men samlingen er særlig preget av kunstnere med tilknytning til Halden.

Samlingen er bygget opp gjennom mange år. Den består både av kunstverk som er gitt i gave til Halden kommune og av kunstverk som er kjøpt inn av kommunen. Med denne kunstdatabasen er det et mål å gi en samlet oversikt ovber alt Halden kommune eier av kunst. Ved å vise frem kommunens kunstverk i en åpen og søkbar database, åpnes hele samlingen opp for alle.