Oppdatert boligsoneparkering B01

Boligsoneparkering B01 Mette Mengs gate/Karl Johans gate/Rødsveien/Kristian Augusts gate har blitt utvidet

Boligsonen er utvidet, og gjelder frem til punkt 20 og 21, samt 8 og 9 fra ca punkt 6.  Parkeringstidene har også blitt endret litt på, og det blir nå 07-19 hverdager og 08-17 lørdager. Du må ha boligsonetillatelse for å parkere i boligsoneparkeringer, og du må søke om tillatelse.

Søk om boligparkeringstillatelse via EasyPark her

Hva er boligsoneparkering?

Boligsoneparkeringen er et viktig virkemiddel for kommunen for å opprettholde et godt boligmiljø i sentrum. Parkeringen er i mange områder blitt et stort problem både for trafikksikkerhet, miljø og framkommelighet. Mange parkerer på gater og fortau og det oppstår lett farlige situasjoner. Små barn er særlig utsatt. I mange gater er det vanskelig å komme fram for offentlige etater ved utrykning, renovasjon og snøbrøyting.

Formålet med boligsoneparkeringen er å sikre best mulig tilgjengelighet til offentlige parkeringsplasser innen et avgrenset område. De fleste beboerne vil oppleve at boligsoneparkering betyr mer ordnet parkering og et triveligere bomiljø. Ordningen gir beboere særfordeler når det gjelder parkering i boliggatene.

Her kan du lese mer om boligsoneparkering i Halden kommune